- Amber25 mei 2018 om 20:58
Ik ben jong, begin 30. Rookt niet, drink niet en ben sportief. Afgelopen week maakte de huisarts een hartfilmpje, puur uit voorzorg.
Ik kreeg te horen dat de uitslag goed was. Maar er werd nog overlegd met de cardioloog. Een dag later werd ik gebeld dat ik naar de cardioloog moest en ik kreeg medicijnen, acetylsalicylzuur.
Omdat ik met stomheid geslagen was heb ik helemaal niet verder gevraagd. Maar is er nu waarschijnlijk wel iets “onschuldigs” op het hartfilmpje gezien? Want waarom toch de medicijnen en de cardioloog?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 mei 2018 om 00:06Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Ga terug naar de huisarts en bespreek het…die heeft een verslag van de cardioloog gekregen
Reagerenbest1 juni 2018 om 13:46acetylsalicylzuur is gewoon aspirine. Men krijg het als bloedverdunner. Hebben ze je cholesterol gemeten en was deze hoog?
ReagerenPeter3 juni 2018 om 01:18Acetylsalicylzuur is inderdaad gewoon Aspirine.
Een normaal tabletje Aspirine tegen de pijn zal 500mg zijn en kun je gewoon bij de drogist kopen, maar jou zal een tabletje van slechts 100mg zijn voorgeschreven. Dat helpt niet eens tegen pijn, want daarvooor is de dosering te laag. Als bijwerking verlaagt aspirine de kans op adervernauwing/verkalking met 40% en dat doet het het beste bij lage dosering.
Aspirine schakelt namelijk je bloedplaatjes uit die helpen bij stolling van het bloed bij een wond(je). Soms plakken die bloedplaatjes ook in je bloedbaan al aan elkaar en kunnen een propje vormen wat uiteindelijk kan bijdragen aan een vernauwing of verstopping van een bloedvat. Mensen met een hoog LDL-cholesterol en eigenlijk iedereen boven de 40 jaar kan uit voorzorg maar beter een klein beetje aspirine innemen.
Je kunt ook gewoon aspirine-tabletten bij de drogist kopen en die in stukken knippen of aspirine voor kleine kinderen kopen (die bevatten een lagere dosering). Rond de 80-100 mg per dag is het beste.Kortom, niets om je zorgen over te maken. Een week voordat je een operatie ondergaat of een kies laat trekken kun je beter tijdelijk stoppen met aspirine totdat de wond weer is geheeld. Dat geldt ook als je op een andere manier een fikse wond oploopt.
Reageren