Zoeken Vraag het forum

metoprololsuccinaat 1×100 of 2×50

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Koert

De werkzame stof van dit medicijn is bij 100mg 2 maal zoveel als bij 50mg, maar hoe zit dit met de hulpstoffen in dit medicijn?  Oftewel, krijg je bij inname van 2x50mg net zoveel van deze hulpstoffen binnen als bij 1x100mg of 2 maal zoveel?

gr. Koert

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Doorgaans iets minder hulpstoffen, als de pillen even groot zijn..Zijn de pillen groter, zullen er ook wat meer hulpstoffen in zitten

Reageren
    John (moderator)

Doorgaans iets minder hulpstoffen, als de pillen even groot zijn..Zijn de pillen groter, zullen er ook wat meer hulpstoffen in zitten

Reageren
    Koert

Bedankt Tandor voor je snelle antwoord.

Ik stelde deze vraag omdat ik +/- een half jaar geleden 100mg kreeg en daarna verlaagd werd naar 50mg.

Nu ben ik ook reuma patiënt en ik krijg tegen de reuma een bio-logical (remicade). Door, waarschijnlijk een griep en zware verkoudheid, brak de R-A door de remicade heen en kreeg ik plots een ontsteking in mijn  rechterhand. Bij de huisarts geweest en in overleg met de reumatoloog werd geadviseerd om een prednison kuur van 3 weken te volgen. De apotheker vertelde mij dat de prednison bloeddruk verhogend werkte.

Aangezien ik met het wisselen van de dosis metropolol eerst mijn 100mg pillen heb opgemaakt (ik kon toen direct 50mg pillen halen en had nog ongeveer voor een maand 100mg pillen thuis liggen, ik krijg per 3 maanden mijn medicijnen,  heb ik eerst een halve pil hiervan per dag genomen) heb ik nu genoeg 50mg pillen over om hiervan 2 per dag te nemen (zonder in de knoei te komen met een tekort voor de volgende levering) om zo te voorkomen dat mijn bloeddruk te hoog zal worden.

De 50mg pillen zijn even groot als de 100mg pillen en daardoor zou ik dus met 2x50mg ook 2 maal zoveel hulpstoffen binnen krijgen wat niet de bedoeling is.

Ik ‘loop’ bij de praktijkverpleging en zal na 1 1/2 week dan toch maar gewoon mijn bloeddruk laten controleren en hun advies volgen.

gr Koert.

Reageren
    John (moderator)

De hulpstoffen zou eigenlijk geen probleem moeten opleveren

Reageren
    Peter

Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen hulpstoffen en vulstoffen.
    Hulpstoffen zijn stoffen die bijv. kunnen helpen bij de opname van het medicijn in het lichaam en vulstoffen zijn er om er een pilletje van te kunnen maken en kunnen er soms voor zorgen dat het pilletje op de juiste plek uiteen valt. Ik denk dat je bij twee pilletjes met halve dosering wel meer vulstoffen binnen krijgt, maar niet meer hulpstoffen.

Prednison werkt in zeldzame gevallen bloeddrukverhogend, maar vooral bij mensen die daarvoor gevoelig zijn. Ook kan het in zeldzame gevallen hartritmestoornissen veroorzaken. Aangezien u ook metoprolol slikt is het goed dat uw apotheker daarop wijst.  Metoprolol vertraagt de hartslag en verlaagt de bloeddruk. Dus vooral de arts inschakelen als u hartritmestoornissen krijgt.

Reageren
    Koert

Tandor, u zegt dat de hulpstoffen eigenlijk geen grote problemen moeten opleveren maar ik heb bij een andere patiënt in het ziekenhuis meegemaakt dat die persoon ipv remicade, remsima (zelfde werkzame stof nml. infliximab maar andere hulpstoffen) een heftige afweer reactie vertoonde en daardoor ben ik toch iets voorzichtiger geworden.

Peter, dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen hulpstoffen en vulstoffen is zeer aannemelijk en stelt me ook enigszins gerust.

Ik laat volgende week voor de zekerheid mijn bloeddruk controleren en ben in ieder geval ook een stuk wijzer geworden. Bedankt voor zover voor jullie reacties.

gr. Koert.

Reageren
    Lucy

Ik gebruik voor hoge bloeddruk metoprolol succinaat 100 mg ik heb een probleem want ik ben op vakantie in buitenland en medicijn is op van iemand heb ik metoprolol 50mg gekregen maar ik weet niet of ik het kan innemen

Reageren
Reageer op: metoprololsuccinaat 1×100 of 2×50
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.