- Bente3 september 2017 om 23:36
Hai, ik zit met een probleem…
Deze vakantie hadden mijn ouders en ik het over bloedgroepen, ik heb bloedgroep AB en mijn ouders allebei bloegroep A-. Mijn vader zei dat dit niet mogelijk was en dat hij dat destijds bij mijn geboorte bij het ziekenhuis heeft nagevraagd. Daar wimpeldden ze de vraag af met: “daar kunnen wij niks over zeggen, meneer”. Toen ik even later op wikipedia keek zag ik inderdaad in een tabel dat dit niet mogelijk is… Zijn er uitzonderingen waardoor dit toch verklaard kan worden? Of heeft mijn moeder toch iets uit te leggen?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen,
Alvast bedankt
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
3 september 2017 om 23:57Dat zou alleen maar kunnen als je een totale bloedtransfusie zou hebben gehad of jij geadopteerd zou zijn…
ReagerenWende4 september 2017 om 05:45Heb jij AB positief of negatief? En hoe weet je zo zeker dat je ouders beide A- zijn?
Het zou kunnen dat één van jullie toch een ander bloedgroep heeft dan je nu denkt. In ziekenhuizen maken ze ook wel eens een foutje of misschien herinnert één van je ouders het zich niet goed en heeft hij of zij toch B of AB.
Het zou inderdaad ook kunnen dat je vader niet je biologische vader is. Want als jij AB hebt en je moeder A, zou je verwachten dat de vader B of AB heeft.
Ik heb wel eens iets over uitzondering gelezen. Waarbij het lichaam van één van de ouders meerdere typen DNA bevat. Waardoor de geslachtsorganen van één van de ouders een andere bloedgroep kan hebben (en dus doorgeven aan het kind) dan de rest van zijn/haar lichaam. Misschien zijn er nog meer uitzonderingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Dat soort dingen zijn wel heel zeldzaam volgens mij. Kans op één van de twee bovenste scenario’s lijkt me groter.
ReagerenJohn (moderator)
4 september 2017 om 09:49Cathoir12 juni 2018 om 21:16Bij mij is het ook anders mijn mama heeft O positief en mijn papa O negatief, ikzelf heb A positief.
Reageren