- Anoniem12 april 2016 om 07:49
Wordt net wakker met vlekken op mijn handen. Op mijn rechterhand zit bijna niets, maar op de linker is het zowel de palm als de vingers. Vooral bij de palm en de pink is het goed te zien.
Afwassen gaat niet, en ik gebruik ook geen cosmetische producten (zelfbruiner ed) die dit kunnen veroorzaken. Enig idee?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 april 2016 om 09:20De vlekken ontstaan in de regel door inname van teveel Betacaroteen in voeding bijvoorbeeld. Groente, geel en oranje vruchten kunnen dat bevatten. Of vitamine B supplementen.
Reageren
Als de vlekken blijven, ga dan even naar de huisartsAnoniem12 april 2016 om 10:01Hey, bedankt voor het antwoord. Ik wist gisteren niet zeker of ik mijn medicijnen & vitamine supplementen al had genomen, dus mogelijk heb ik ze 2x geslikt. Hoe lang moet ik wachten alvorens contact op te nemen met de huisarts?
ReagerenJohn (moderator)
12 april 2016 om 10:04Te veel vitamine B zal waarschijnlijk de oorzaak zijn. Wacht even enkele dagen af en kijk of ze weg gaan. Sop ook even met de supplementen
ReagerenLady dy29 april 2022 om 00:32Ik had vanmorgen bij het wakker worden ook een donkere bruine vlek op mijn handpalm. Ik kon hem niet eraf wassen. Hij is nu in de loop der dag wel iets minder bruin geworden. Was/is een grote vlek van 3 bij 3cm groot. Maar vanavond wel aan binnenkant van de pik, het onderste kootje, ook een bruine verkleuring. Moet ik dan toch maar even langs huisarts gaan?
ReagerenJohn (moderator)
29 april 2022 om 17:51Laat de huisarts ernaar kijken als je er na het weekend nog last van zou hebben
Reageren
https://huidhuis.nl/aandoeningen/carotenoderma/