- Anoniem28 juli 2014 om 12:36
Hoi,
Sinds voorbije winter heb ik regelmatig last van kleine bultjes op mijn vingers (op de vingertoppen). Je ziet ze niet goed, maar je voelt ze wel een beetje. Vooral als je al duwend over een vinger wrijft, zie je dat er een bolvormig hobbeltje zit. Sommige hebben in het midden ook een zwart puntje, wat pijnlijk aanvoelt als ik er op duw of als ik er iets mee vastneem. Ik dacht in het begin aan puistjes of wratten, maar ze groeien niet door en ik kan ze ook niet openduwen. Vaak zijn er ook een paar kleine bij elkaar, alsof ze in groep groeien. Ze zitten opvallend meer op mijn rechter vingers dan op de linker. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of wat ik eraan kan doen?4 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 juli 2014 om 19:59Het zou een allergische reactie kunnen zijn( op warmte) of een vorm van eczeem.
Reageren
Ga ermee naar je huisarts.Anoniem30 juli 2014 om 06:56Hoi, dit klinkt als een mucoid cyste. Kleine bultjes gevuld met doorzichtig wit of gele vloeistof. Ze komen voor op het laatste vingerkootje tussen het gewrichtje en de nagel in. Ze komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen én vaker op je dominante hand (ben je rechts of links). Ze zijn vaak een effect van slijtage van het kootje en komen daardoor ook vaker voor boven de 40 jaar. Meestal heeft leegprikken oid geen zin, ze komen gewoon weer terug. Operatief weghalen kan ook, net als bevriezen maar het heeft vaak allemaal weinig effect omdat de oorzaak (slijtage aan het gewricht) niet veranderd.
Ga er gerust mee naar de huisarts als je het niet vertrouwd. Ga er zeker heen als het gaat ontsteken.
Succes!
ReagerenAnoniem8 augustus 2014 om 21:20Eerder deze week moest ik bij de dokter zijn en heb er meteen naar laten kijken. Zo op het eerste zicht waren ze niet meteen zichtbaar, maar onder fel licht en na wat duwen & wrijven werden ze steeds beter zichtbaar.
Reageren
Ze denkt aan een schimmelreactie (schimmel zou niet bij iedereen jeuk geven) en heb nu een pillenkuur van 14 dagen gekregen. We zullen zien of het betert.Vivi14 maart 2019 om 21:33Heeft de kuur dan geholpen?
Reageren