Zoeken Vraag het forum

Dikker wordende enkel/onderbeen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • menno S

Nadat ik zes weken geleden mijn kuitbeen heb gebroken en het gips eraf is gekomen heb ik nu een wat dikker wordend onderbeen en enkel/voet. Het voelt ook alsof het vocht vasthoud ook gezien de sok duidelijk een afdruk in mijn been achterlaat.
    Moet ik hiervoor naar het ziekenhuis gaan of valt dit onder het heelproces van de breuk?
    Ik loop er wel stukken van ong 500 meter mee van en naar de bus naar werk. verder niet echt pijn maar het is wel gevoelig en voelt alsof er vocht in de huid zit als een zwelling.

8 reacties
    Reageren
    brenda A

misschien een paar keer naar de fysio?
    groetjes, Brenda

Reageren
    Minke

Ja, hiermee moet je naar de dokter want dit kan een trombose been zijn en dat kan gevaarlijk zijn als de bloedprop loskomt en omhoog naar het hart schiet. Bel direct met de huisarts.
    Heb je trouwens bloedverdunners gekregen tijdens het gips?

Reageren
    Anoniem

Een diep-veneuze trombose of DVT is een trombose die meestal ontstaat in de bloedvaten van de benen, maar soms kan deze ook in de armen optreden. Ziekteverschijnselen zijn: een slapend (gevoelloos) been, pijn, een zwelling of rood been. Indien een bloedstolsel (thrombus) uit een Diep-veneuze trombose losschiet ontstaat een longembolie.

Een diep-veneuze trombose ontstaat vaak in mensen die langer het bed hebben moeten houden (bijv. door chronisch ziekzijn) of die lange vliegreizen maken. Daarom moet bij lange vliegreizen geen alcohol gedronken worden en uitdroging tegengegaan worden. Daarnaast is regelmatig bewegen belangrijk.

Een DVT kan veroorzaakt worden door een afwijking in het bloed (stollingsstoornis) of door overgewicht. Ook langdurige immobilisatie en operaties (vooral aan de benen) kunnen risicoverhogend werken. De anticonceptiepil kan bij vrouwen met een stollingsstoornis het risico op DVT verhogen. Als bij een eerstegraadsfamilielid op relatief jonge leeftijd een DVT is opgetreden, moet daarom altijd verder onderzoek plaatsvinden.

Diep-veneuze trombose is in potentie een dodelijke aandoening. Het wordt schertsend ook wel het ‘economy class syndroom’ genoemd omdat de eerste meldingen van deze aandoening afkomstig waren van mensen op lange vluchten in de economy class.

Reageren
    Marc

Brenda, hoe kun je een behandeling adviseren als je de oorzaak van dit dikke been nog helemaal niet kent? Echt een onverstandige reactie!

Reageren
    menno s

Ik heb er verder geen last van, het is na een avond met het been omhoog en nachtje slapen zo goed als weggetrokken maar ik denk dat ik gewoon nog even met mijn been omhoog moet blijven zitten, ik werk ook de hele dag achter een bureau.
    Verder geen pijnstillers, bloedverdunners of wat anders gehad. Ook geen andere adviezen behalve rustig aan doen en niet te veel belasten.

Reageren
    brenda A

@Marc: ik meen dat een fysio de schade goed kan beoordelen, dat is toch niet een advies om niets te doen? ja, huisarts kan ook…. dat klopt… dat advies geef ik ook bijna altijd.
    @ Menno, zoalang been niet dik/warm/rood/pijnlijk is, en als het vocht wegtrekt na been omhoog is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand, maar laat het maar even beoordelen.
    groetjes, Brenda

Reageren
    Saskia

Ik heb vorige week een ongeval gehad nu is de binnenkant van me been net boven me knie gekneusd met bloeduitstorting en een hele grote pijnlijke zwelling maar sinds 2 dagen word me onderbeen en enkel opgezet maar alleen aan dat been met die kneuzing is dit normaal of moet ik naar de dokter ik slik naproxen en gebruik arniflo

Reageren
    John (moderator)

ik zou toch maar eens naar de dokter gaan

Reageren
Reageer op: Dikker wordende enkel/onderbeen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.