- Annekeloes8 augustus 2010 om 18:53
Hallo,
Wanneer ik kleine dingen moet vasthouden, bijvoorbeeld een spijker om in de muur te slaan, krijg ik na een paar minuten hele erge kramp in vooral mijn duim en duimmuis. Ik kan er dan geen kracht meer mee zetten en het duurt ook even voor het eruit is. Na een paar minuten “rust” is de ergste pijn weg maar als ik mijn duim dan gebruik blijft er een pijnlijk gevoel in zitten.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
5 reactiesReagerenJanneke9 augustus 2010 om 16:07Kramp is altijd een gevolg van verzuring van de spieren. verzuring treedt op bij verbranding van energie in de spieren. Als spieren snel verzuren kun je dit oplossen door deze spieren te trainen zodat ze langer kunnen werken zonder dat ze verzuren.
Soms is verzuring een gevolg van een ziekte, maar dan treedt het op bij spieren die je vaak gebruikt en sneller dan het ervoor altijd was.
Dit lijkt mij een geval van huis klussen terwijl je dat normaal gesproken nooit doet… (ga maar eens op je tenen staan zonder training, dan houdt je niet lang vol, terwijl je als je dit de komende weken iedere dag oefent, het al snel veel langer volgehouden kan worden).
Meer sporten dus en zorgen voor een fitter en gezonder lichaam, zou ik zeggen, verder niets aan de hand. (tenzij je het in al je spieren hebt…)
ReagerenAnoniem28 april 2015 om 07:35Ik ben het gedeeltelijk eens
Ik ben zelf een Gitarist sinds mijn 9e jaar.
Nu ben ik 69 en speel nog steeds ELKE dag, een koor, mijn band, ik geef gitaarles enz.
elke dag speel ik minimaal 1 uur gitaar, elke dag dus ook op vakantie etc.
En toch heb ik felle krampen, elke dag.
Dus oefenen helpt wel, maar het gaat er niet van over.
Maar als iemand een advies heeft. GRAAAAAAAG.Groet Piet
ReagerenJaco14 oktober 2017 om 21:29in de nacht als ik probeer te slapen, krijg ik pijn in mijn vingertoppen en kan niet slapen, wat kan dit zijn?
ReagerenJohn (moderator)
14 oktober 2017 om 21:32Daar kan ik zo helaas ook geen antwoord op geven…ga er eens mee naar de huisarts
ReagerenMister LowTone20 december 2017 om 17:17Hallo Piet, Ik las een bericht uit 2015 van jou op “dokter.nl” over krampen in de duim en vingers bij het gitaarspelen.
Ben je er al achter wat de oorzaak is, en de oplossing?
Reageren