Zoeken Vraag het forum

Teen ontstoken

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anna

Hoii,

Ik heb dus blijkbaar mijn teen wat ontstoken (aan de zijkant van de teennagel). Het is wat rood en opgezwollen en het tintelt een beetje. Ik heb het denk ik gekregen door het dragen van iets te kleine schoenen. Ik heb helaas de pech dat mijn ene voet groter is dan de andere voet, dus de perfecte schoenen vinden voor beide voeten is best lastig.

De pijn is in ieder geval niet ondragelijk. Het ziet er alleen rood en opgezwollen uit. Het tintelt een beetje. Ik heb er nu wat sudo crème op gesmeerd in de hoop dat dit wat gaat helpen. Ik ben op vakantie in Nederland, dus ik hoop niet dat de pijn en ontsteking erger gaat worden.

Wat kan ik nu het beste verder gaan doen? En is sudo crème eigenlijk wel zo’n goed idee? Ik las ook op dit forum dat je fijt kunt hebben, wat is dit precies en is dat erg? Geen idee of ik het heb. Tips zijn welkom 🙂

5 reacties
    Reageren
    Suus

Ik denk dat de beste tip is om een huisarts in je vakantie plaats te raadplegen, als je veel klachten hebt en zeker als je koorts zou krijgen.
    Die kan dan je teen “live” beoordelen en bepalen of en wat er nu op aan die ontsteking gedaan moet worden.

Verder is sudocreme geen heel goed idee,je kunt beter een voetenbadje nemen met Biotex groen of Badedas classic. En open schoenen of slippers dragen,zodat er geen druk op de ontsteking staat.

Wat fijt inhoudt,kun je zelf even opzoeken op een site als bijvoorbeeld Thuisarts.nl

Reageren
    John (moderator)

Sudocreme gaat zeker niet helpen. Je moet daarmee naar een dokter gaan. Als de ontsteking naar binnen kan je bot geïnfecteerd raken. Dat is dan fijt en ja dat ernstig

Reageren
    Anna

Ik heb de huisarts gebeld en ik kan pas volgende week vrijdag terecht. Voor nu moest ik het doen met een voetenbadje, dus dat doe ik nu ook iedere dag. Ik probeer zoveel mogelijk op open schoenen te lopen, maar verwegen de vakantie is dit soms wat lastig.

De pijn is al een stuk minder. Het ziet er al minder rood uit en voor mijn gevoel ook wat minder opgezwollen. Het zit blijkbaar aan beide voeten (beide grote teen) Ik zal even een foto toevoegen met waar het precies zit.

Ik vraag me alleen af wanneer je weet dat je last hebt van fijt? Dit klinkt namelijk behoorlijk serieus.. Ik heb op thuisarts.nl gekeken en daar staat dat het echt pijn hoort te doen. Ik heb niet echt héél veel pijn. Maar nu voel ik uiteraard wel wat angst. Hoe ziet fijt eruit en hoe herken ik het?

Zo op het blote oog zie ik niks geks aan mijn teen, maar zodra ik wat dichterbij kijk en met een flits een foto maak, dan zie ik een lichte zwelling. Het ziet er voor de rest niet geïrriteerd uit.

Wanneer moet ik mij echt zorgen gaan maken? En dan met name over het fijt gebeuren?

Reageren
    Anna

Roodheid is er amper, alleen een zwelling en geen last van pus of iets dergelijks. Pijn geef ik geen eens een cijfer, maar wel een vervelend gevoel. Moet ik mij zorgen maken of kan ik wel even wachten tot vrijdag.

Reageren
    Suus

Het lijkt mij dat je huisarts de situatie prima kan inschatten, beter dan de mensen hier die geen arts zijn😉.

En aangezien je zegt dat je klachten verminderen, werkt het advies van de huisarts dus ook.

Zou je fijt hebben, zou je steeds meer pijn krijgen en je teen zou er steeds dikker, roder en meer ontstoken er uit zien. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. En krijg je toch meer klachten,dan bel je de huisarts weer en vertel je dat. Zodat de huisarts dan opnieuw een inschatting kan maken of op dat moment een reden is de afspraak naar voren te halen.

Reageren
Reageer op: Teen ontstoken
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.