- Strandkruier25 augustus 2018 om 19:34
Wie kan dit benoemen? Het gebeurt soms dat als ik de vingers (of één of meerdere ervan) van mijn hand sterk naar binnen plooi, waarbij de vingertoppen praktisch tegen mijn handpalm rusten, deze niet automatisch terugveren als ik er mee ophoud mijn spieren aan te spannen. De spierspanning blijft a.h.w. bestaan en de vingers blijven tegen mijn handpalm geplakt zitten. Meestal is het zo dat één of twee vingers er geen last van hebben en gewoon terugkeren maar dan zijn er toch nog altijd minstens twee die het niet doen. Ja, ik kan ze wel los maken, hoor! Door tegenspanning te geven of ze met mijn andere hand terug in de gewone stand te zetten en dan is het probleem ook direct opgelost. Maar het gebeurt ook vaak dat als ik dan opnieuw mijn vingers plooi deze opnieuw gespannen geraken. Die toestand duurt meestal niet erg lang. Na een halve minuut treedt er wel zelfontspanning op als ik niets gedaan heb en als ik mijn vingers zelf rechtzet dan is het meestal ook opgelost. Die spierspanning is vrij goed voelbaar en soms wel een beetje pijnlijk. Het is een soort kramp maar waarom treedt die op?
Norbert
3 reactiesReagerenMarjolein26 augustus 2018 om 01:01Dat is verkramping. Zoals u zelf zegt, u spant de spieren aan, dan kan de spier zo verkrampen dat ie in een bepaalde positie blijft staan.
U hoeft zich er voor de rest geen zorgen over te maken
ReagerenJohn (moderator)
26 augustus 2018 om 01:42het zou een carpaal tunnelsyndroom kunnen zijn. Ga met de klachten naar de huisarts
ReagerenStrandkruier26 augustus 2018 om 15:06Ik ben het met u eens, Marjolein: die krampen hebben eigenlijk geen verdere bijwerkingen. Maar ze treden niet alleen op in mijn vingers maar af en toe ook in mijn middenrif. Ja, dan ook zonder verdere bijwerkingen. Ik ondervind het vaak als ik van een warme naar een koelere omgeving ga, zoals bijvoorbeeld in de supermarkt als ik in de koelafdeling ga. Ik had graag wel eens geweten waardoor dit ontstaat.
Norbert
Reageren