Zoeken Vraag het forum

Vingers blijven staan in bepaalde stand

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Strandkruier

Wie kan dit benoemen? Het gebeurt soms dat als ik de vingers (of één of meerdere ervan) van mijn hand sterk naar binnen plooi, waarbij de vingertoppen praktisch tegen mijn handpalm rusten, deze niet automatisch terugveren als ik er mee ophoud mijn spieren aan te spannen. De spierspanning blijft a.h.w. bestaan en de vingers blijven tegen mijn handpalm geplakt zitten. Meestal is het zo dat één of twee vingers er geen last van hebben en gewoon terugkeren maar dan zijn er toch nog altijd minstens twee die het niet doen. Ja, ik kan ze wel los maken, hoor! Door tegenspanning te geven of ze met mijn andere hand terug in de gewone stand te zetten en dan is het probleem ook direct opgelost. Maar het gebeurt ook vaak dat als ik dan opnieuw mijn vingers plooi deze opnieuw gespannen geraken. Die toestand duurt meestal niet erg lang. Na een halve minuut treedt er wel zelfontspanning op als ik niets gedaan heb en als ik mijn vingers zelf rechtzet dan is het meestal ook opgelost. Die spierspanning is vrij goed voelbaar en soms wel  een beetje pijnlijk. Het is een soort kramp maar waarom treedt die op?

Norbert

3 reacties
    Reageren
    Marjolein

Dat is verkramping. Zoals u zelf zegt, u spant de spieren aan, dan kan de spier zo verkrampen dat ie in een bepaalde positie blijft staan.

U hoeft zich er voor de rest geen zorgen over te maken

Reageren
    John (moderator)

het zou een carpaal tunnelsyndroom kunnen zijn. Ga met de klachten naar de huisarts

Reageren
    Strandkruier

Ik ben het met u eens, Marjolein: die krampen hebben eigenlijk geen verdere bijwerkingen. Maar ze treden niet alleen op in mijn vingers maar af en toe ook in mijn middenrif. Ja, dan ook zonder verdere bijwerkingen. Ik ondervind het vaak als ik van een warme naar een koelere omgeving ga, zoals bijvoorbeeld in de supermarkt als ik in de koelafdeling ga. Ik had graag wel eens geweten waardoor dit ontstaat.

Norbert

Reageren
Reageer op: Vingers blijven staan in bepaalde stand
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.