Zoeken Vraag het forum

Beschimmelde banaan gegeten?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Lotte

Goedendag! Ik stel hier een vraag omdat ik mij zorgen maak om voedsel dat ik gegeten heb. Het betreft een banaan die bij nadere inspectie een eigenaardig randje had op de schil. Ik ga er vanuit dat dit schimmel is, omdat het een overrijpe banaan is. Nu is mijn vraag:

Kan het kwaad dat ik deze banaan opgegeten heb? Aan de banaan zelf was niks te zien, niet eens donkere plekken.  Op internet staan allemaal enge verhalen over hoe schimmels super giftig zouden zijn. Moet ik mij zorgen maken om deze gekke witte plekken op de schil?

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat kan verder geen kwaad

Reageren
    Lotte

Super! Ik was al bang voor onzichtbare schimmels, maar ik denk dat de schimmel alleen de schil aangetast heeft. En mocht ik dan toch nog schimmels gegeten hebben, is er  neem ik aan geen reden tot paniek?

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor. Geen reden tot paniek

Reageren
    Lotte

Kan het zo zijn dat ik mycotoxinen opgegeten heb?

Reageren
    John (moderator)

Nee. Een mycotoxine is een gif (toxine) geproduceerd door een organisme van de schimmelfamilie, zoals paddenstoelen, draadvormige schimmels en gist. En dat is niet wat je op de banaan ziet

Reageren
    Lotte

Hoi! Nog een laatste vraag. Kan het kwaad dat de schimmel mijn open wondje aangeraakt heeft op mijn hand? Ik weet haast zeker dat de schil (met schimmel) de wond aangeraakt heeft. Ik heb na het eten van de banaan wel mijn handen gewassen met zeep. Maar niet met alcohol.  Ik zie nu super kleine zwartje stipjes in het wondje en ik geloof dat ik gek word.

Reageren
    John (moderator)

Dat kan geen kwaad.

Reageren
    Lotte

Hierbij een foto van het wondje (Komt door het veelvuldig handen wassen met zeep)

Reageren
    Lotte

Ik heb nog een andere vraag, omdat ik zag dat op de andere banaan schimmel zat, had ik besloten om mijn eigen banaan ook te inspecteren en toen zag ik de vlekjes. Ik heb echter na het opeten van de banaan tot de inspectie van de schil allerlei voorwerpen in huis aangeraakt. Is het zinvol om alles nu te ontsmetten? Of is dat overdreven?

Reageren
    John (moderator)

Dat is idd nogal overdreven.

Reageren
    Witteke

Ik zit met een serieuze darminfectie. Oorzaak?? At bananenbrood van bananen met donkerbruine schil die al even in frigo lagen. Netelroos, lever, slokdarm aangetast, pijnlijke knieën.

Reageren
Reageer op: Beschimmelde banaan gegeten?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.