Hi,
Ik ben er na jaren onderzoeken achter gekomen dat ik milde slaapapneu heb (ongeveer 17 ademstops per uur en 11 micro wakker momenten per uur), dus dat verklaard mijn vermoeidheid.
Maar wat mij ook op viel is dat ik zolang ik het me kan herinneren echt moeite heb met afvallen ondanks 6 dagen cardio en een normaal eet patroon.
mijn neuroloog zei dat slaapapneu het afvallen veel lastiger maakt maar zei niet waarom, waarom is afvallen zo lastig met slaapapneu?
Mijn BMR (basal metabolic rate) zit op ongeveer 1600kcal maar zelfs als ik daar onder zit merk ik dat ik niet af val en snap er niks meer van.
Afvallen kan moeilijker zijn voor mensen met slaapapneu om verschillende redenen:
1. **Verstoorde slaap**: Slaapapneu veroorzaakt onderbrekingen in je slaap, wat leidt tot een slechtere kwaliteit van slaap. Chronisch slaapgebrek kan de hormonen die betrokken zijn bij eetlust en metabolisme verstoren, zoals ghreline (het hongergevoel) en leptine (het verzadigingsgevoel). Dit kan leiden tot meer trek in ongezond voedsel en overeten.
2. **Verhoogde stresshormonen**: Slechte slaap of slaaponderbrekingen kunnen het niveau van cortisol, het stresshormoon, verhogen. Hoge cortisolniveaus kunnen het verlangen naar calorierijk, vet- en suikerhoudend voedsel vergroten, wat het moeilijker maakt om gezonde keuzes te maken.
3. **Verminderde energie**: Mensen met slaapapneu voelen zich vaak moe en uitgeput, zelfs na een nacht slapen. Deze vermoeidheid kan het moeilijk maken om voldoende fysieke activiteit te ondernemen, wat essentieel is voor gewichtsverlies.
4. **Verlaagde insulinegevoeligheid**: Slaapapneu is in verband gebracht met een slechtere insulinegevoeligheid. Dit betekent dat het lichaam minder efficiënt omgaat met de verwerking van suiker en vetten, wat kan leiden tot gewichtstoename of het moeilijker maken om gewicht te verliezen.
5. **Verhoogd risico op metabool syndroom**: Slaapapneu is geassocieerd met een verhoogd risico op metabool syndroom, een cluster van risicofactoren zoals hoge bloeddruk, verhoogde bloedsuikerspiegels, en ongezonde cholesterolniveaus. Dit kan het metabolisme verzwakken en gewichtsverlies bemoeilijken.
6. **Oorzaak van eetgewoonten**: Sommige mensen met slaapapneu kunnen snurken of andere slaapproblemen hebben die hen 's nachts wakker maken, wat kan leiden tot onregelmatige eetgewoonten of eetbuien in de nacht.
Het behandelen van slaapapneu, bijvoorbeeld met een CPAP-apparaat (Continuous Positive Airway Pressure), kan helpen om deze effecten te verminderen en gewichtsverlies te ondersteunen.
"6 dagen cardio en een normaal eet patroon." De vraag is ook nog of je "normaal eetpatroon" wel zo goed is als je zelf denkt.
Ik heb zelf slaapapneu met 57 ademstops per uur. Zonder CPAP kon ik toch 14 kg afvallen in 6 maanden tijd. Maar dan wel met een goed en strak dieet en bewegen
bedankt voor uw snelle reactie.
hm misschien moet ik dan toch echt goed kijken hoeveel kcal ik eet en hoeveel ik verbrand, misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Dat u zonder CPAP alsnog zoveel kon afvallen geeft mij overigens wel hoop, ik moet overigens nog beginnen met de CPAP behandeling en hoop dat ik daarmee kan slapen maar het is echt heel moeilijk.
Je moet niet alleen naar het aantal calorieën kijken, maar vooral wat je eet. Je kunt met 1400 Kcal verkeerd voedsel zelfs nog zwaarder worden.
Ik heb zelf niet zo op aantallen calorieën gelet. Geen suikers, geen frisdrank, mager vlees en mager broodbeleg, volkorenbrood en zemelenbrood en vooral geen zoetstoffen of zgn zero producten of suikervrij, En natuurlijk geen snacks, koekjes of ander snoepgoed. En dagelijks 30 min bewegen. Ik deed wandelen en zwemmen.
Vraag :
Hoe oud ben je? Hoe groot ben je en wat weeg je?