Hey ik ben een meisje van 15 en heb volgens de bmi meter met een lengte van rond de 180 en een gewicht rond de 56-57 geen overgewicht. Maar toch heb ik een erg dikke buik en dikke benen. Vooral de laatste paar weken en afgelopen weet valt het me op. M’n broeken en shirts zitten te strak of m’n buik hang er over heen. Is sommige gevallen zelf naar beneden en over de gulp heen. Ook begin ik wat vet rolletjes te hebben en soms een kleine onderkin. Mijn middelomtrek is 75-76cm dat is dus aan de hoge kant en mijn onderbuik omtrek rond de 82cm. Ik weet dat buikvet slecht is maar ik weet niet of het te veel is en waar het vandaag komt. Over het algemeen eet ik niet heel ongezond. (Natuurlijk wel wat) als ik zit word m’n buik nog wat dikker.
Dus heb ik een te dikke buik? en wat moet ik er aan doen. Ik ben namelijk wel een beetje afgevallen maar dat kan ook spieren zijn. Want tot nu toe word m’n buik alsmaar dikker en m’n kleren steeds strakker.
Kan het eventueel ook zijn dat het begint bij mijn buik en benen en later ook op andere plekken komt?
Hoi,
Je moet echt niet gaan afvallen,want te zwaar ben je absoluut niet.
Om je buik strakker te krijgen,zou je kunnen gaan sporten. En daarnaast gewoon gezond (en genoeg!) blijven eten en drinken.
Je hebt zelfs ondergewicht. En ja als je dan ook nog te weinig gaat eten, kan je buik dikker worden terwijl je toch afvalt. Ga met dit probleem naar de huisarts. Die kan je naar een diëtiste verwijzen om dat goed onder controle te krijgen.
Je buik kan misschien wat bol zijn. Kan komen door je eetpatroon en darmen. Zo kan brood een opgeblazen buik geven en ook een tekort aan magnesium kan oorzaak zijn. Belangrijk om te zorgen voor een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elke maaltijd. Als je teveel snelle suikers eet, kan dat gaan opslaan als vet in plaats van spieren en zelfs als je te dun bent op bepaalde plekken vet geven.