Sporten

  • #1

    Hey,

    Ik heb het sporten weer opgepakt en nu merk ik tijdens mijn workout dat ik een hartslag heb van 130-150 (met gewichten).

    Nu valt het op, in tegenstelling tot cardio, dat mijn pulse 100-110 blijft tot 1-2 uren daarna.

    hoort dit of moet ik het gewoon rustiger aandoen? Met cardio zakt mijn hartslag weer binnen 10 minuten volledig

    Dank & een prettige dag verder

    Reageer
    #2

    Hey,

    De belasting tijdens een krachttraining is anders zwaarder,waardoor het langer duurt dat je hartslag weer gezakt is.
    Je haalt dan vooral energie uit je spieren.
    Als je cardio doet,train je je uithoudingsvermogen en bouw je dus conditie op om dat vol te kunnen houden. Daardoor zul je steeds sneller herstellen als je dezelfde training doet.
    Spieren hebben na een krachttraining langer tijd nodig om te herstellen.
    Dus (er van uitgaande dat je verantwoord traint en niet als een malle aan de gewichten zit te trekken ­čśë) is het wel normaal dat je lichaam er langer over doet om van een krachttraining te herstellen.

    Reageer
    #3

    Thanks voor je reactie Suzan.

    Klinkt op zich wel logisch. Ik houd ongeveer 1 minuut rust tussen mijn setjes door, als dit te weinig is dan zal ik 90 seconden kunnen proberen. Maar ik lees dat krachttraining dus meer belastend is voor je lichaam

    Groet

    Reageer
    #4

    Het is een andere belasting dan cardio,dat kan ook zwaar zijn als je het intensief doet.
    Het is vooral belangrijk dat je niet te zwaar gaat trainen of doorgaat als het eigenlijk niet meer gaat.
    Maar dat geldt voor zowel cardio als kracht.
    En na een krachttraining is het belangrijk om voldoende rust te nemen zodat de spieren die je getraind hebt,kunnen herstellen.
    Dus niet een aantal dagen achter elkaar dezelfde spiergroepen pakken.
    Dan voorkom je verzuring en daardoor spierpijn/ spierschade.
    Je kunt je spieren ook helpen door voor en na een flinke krachttraining wat extra eiwitten te eten,bijvoorbeeld een shake of proteïne reep.
    En uiteraard voldoende water drinken,ook tijdens de training, om de afvalstoffen uit de spieren af te voeren.

    Reageer
    #5

    Thanks voor de informatie.

    Ik weet nooit hoeveel liter water per dag drinken goed voor je is. Ik vul dagelijks een water fles van 2 liter die ik opdrink + bij het eten neem ik 1 a 2 glazen water.

    Het enige wat ik drink is water, koffie & melk.

    Voor de eiwitten neem ik Griekse magere kwark die bij de Jumbo 80 cent kost, slome eiwitten die langzaam opgenomen worden voor een ideaal herstel tijdens mijn slaap. Verder wil ik mijn lichaam nog niet volstoppen met supplementen, dus ben ik nog opzoek naar snelle eiwitten, die ik voor of na het sporten kan nuttigen.

    Heb jij nog alternatieven?

    Dank

    Reageer
    #6

    Als je echt intensief traint,mag je nog best meer water drinken,om je vochtbalans tijdens het trainen op peil te houden.
    Of isotone sportdrankjes,wij hebben altijd van die zakjes die je in water kunt oplossen.
    Daar zitten ook extra mineralen enzo in,die je verliest als je flink zweet.
    En als ik naar mijn vriend kijk,dan neemt die toch altijd volle kwark en yoghurt en daarnaast gebruikt hij proteïne repen of shakes,met name op krachttraining dagen.
    Die bevatten verder geen supplementen,hij is ook heel clean op zn lichaam, het zijn puur eiwit bommetjes,voor het herstel van de spieren. En die kun je ook tijdens het sporten nemen.

    Reageer
    #7

    Vind het lastig om te kiezen. Er zijn zoveel verschillende merken. Ieder fitness model heeft tegenwoordig zijn eigen supplementen.

    Ik kies voor magere kwark omdat ik wil afvallen en de bijbehorende suikers in volle kwark niet nodig heb (wellicht is je vriend juist aan het bulken, dan kan zo'n calorie overschot juist helpen).

    Weet jij toevallig welk merk proteine shake jullie hebben?

    Dank

    Reageer
    #8

    Ja,er zijn idd erg veel verschillende merken en ook in verschillende prijzen,afhankelijk van wie het aanprijst.
    Mijn vriend koopt het meestal bij de sportschool waar hij traint,ik weet zo de naam even niet,het zit dan in een navulverpakking ipv in een bus . Maar als het zo uitkomt haalt hij ook wel eens een pot gewoon bij de drogist,een sport shake met hoog proteïne gehalte.
    Het klopt idd dat hij niet op de calorie├źn hoeft te letten om op gewicht te blijven,hij moet er juist tegen eten om voldoende calorie├źn binnen te krijgen als hij traint. En dan mag hij met name volle producten nemen om de vetten die er in zitten,naast de eiwitten.

    Reageer
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
Reageer op: Sporten
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief