Zoeken Vraag het forum

Opgezette buik met raar gevoel lichaam

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Joop

Goedemorgen

Ik volg sinds 4 weken een dieet van de dietiste (verkeerde suiker vermijden komt het op neer), in het verleden wel eens last gehad van opgezette buik en daarbij vind ik het belangrijk om te weten wat allemaal goed en slecht eten is.

Nu heb ik sinds vorige week dinsdag weer zo;n opgezet gevoel in de buik, heb verder geen gekke dingen gegeten alleen dat weekend wat meer suiker ivm feestjes, het lijkt me daar toch niet van te komen ?! De buik aan de onderkant is opgezet, maar ook voelt het bij mijn ribben vreemd aan en dan alleen aan de linkerkant. Ook de onderkant van de rug speelt parten. Nu is mijn vraag wat dit kan zijn ? Het is niet pijnlijk verder, heb geen brandend maagzuur, eetlust is goed, niet misselijk.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik heb zelf diabetes en mijdt dus alle “verkeerde” suikers..
    als ik 1 dag niet oplet, door bijvoorbeeld een feestje, wat “verkeerde” dingen eet en drink, heeft dat meteen een opgezette buik tot gevolg. Het lijkt erop dat door het onthouden van suikers, het lichaam heftiger reageert als je te veel suikers/koolhydraten binnen krijgt.

Reageren
    Joop

Bedankt voor je reactie tandor, vorig jaar bloedtest gedaan voor iets anders, toen was de waarde tegen het randje van beginnend suiker aan. Ik ga morgen toch even naar de dokter voor de zekerheid.

Reageren
    Catootje

Vooral de geraffineerde suikers vermijden en zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. Een los koekje, fruit enz geeft pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Daardoor ontregelingen van je hormonen en neurotransmitters, waaronder insuline. Brood, vooral ’s ochtends gegeten, kan ook een opgezette buik geven.

Verder kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid helpen te verbeteren. Zoals magnesium, zink, chroom, vitamine B en D en omega 3. Een tekort aan magnesium kan ook zorgen voor een opgezette buik.

Reageren
    Joop

Bedankt voor je reactie Catootje, ik heb verder geen suiker hoor.

Had en heel lijstje meegekregen van de diëtiste, eerste 3 dagen wat ontwenningsverschijnselen, maar daarna ging het goed. Tot dus vorige week. Moet ook alles opschrijven wat ik eet, echter ben ik het boekje ergens kwijt geraakt, dus door welke ingrediënten het precies komt weet ik nog niet.

Maar in de ochtend eet ik meestal bruine boterham met eitje, tussendoor soms een kaakje of cracker. In de middag 2 boterhammen en soep. Tussen de middag wat fruit of kaakjes. Dit alles om zoveel mogelijk ongezond snoepen te voorkomen. In de avond eet ik van de Hello Fresh box, gevarieerd met elke dag wat anders.

Reageren
Reageer op: Opgezette buik met raar gevoel lichaam
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.