- Mike29 juli 2025 om 11:26
Hallo,
2 maand geleden kreeg ik, na 2 x bloed prikken , diagnose diabetes 2.
Afvallen, anders eten en kreeg ook metformine 2x daags 500mg.
Eerste week geen klachten.
2de week juist hele erge verstopping ipv diarree wat veel voorkomt.
Verstopping is iets beter maar nu sinds een week, dus na 5 weken slikken, maagzuur en dat terwijl ik al omeprazol slik, kokhalzend gevoel soms gepaard met misselijk gevoel. Afgelopen zondag hele zware hyperventilatie aanval gehad , dat was echt lang geleden dat ik dat heb gehad. En ook steeds rare nare vieze smaak in mijn mond. Maar ook af en toe ineens een hele zoete smaak.Ik als hypochonder denk nu maagkanker of slokdarmkanker ook omdat ik vaak bij andere juist alleen diarree lees als ernstige bijwerking.
Moer ik mij zorgen maken of kan ik heel raar reageren op deze tabletten. Slik het in combinatie met venlafaxine.
Verder in 6 weken 6 kilo afgevallen. Minder honger, naar vol gevoel , slokdarm en keel voelen vol aan net alsof ik moet kokhalzen.
Zoals gewoonlijk ben ik weer heel bang.
5 reactiesReageren
Peter (huisarts)
29 juli 2025 om 15:12Van alle tabletten die je slikt kun je ook obstipatie krijgen!
Reageren
Dus ik zou beginnen bij wat het makkelijkste te veranderen is , in overleg met je arts.
Minder honger: zie het als een positieve (bij-) werking van de medicijnen…ik denk dan niet aan maag of slokdarmkanker!Mike30 juli 2025 om 11:26Word morgen door ha gebeld.
Grootste probleem is toch de smaak. Die is zo vies echt niet leuk meer. Speeksel gehemelte zelfs lippen geven zure smaak.
Eten smaakt daardoor ook minder.
En dus meer zuurbranden.
Reageren
Peter (huisarts)
31 juli 2025 om 15:38Maar het is wel een middel dat de beste resultaten geeft op de lange termijn in het voorkomen van complicaties en hart vaatziekten!
ReagerenMartijn28 augustus 2025 om 08:46Hoi Mike,
Wat naar zo’n uitzoektraject zeg. Ik heb alleen dezelfde klachten als eerste 1,5 week diarree en daarna heftige obstipatie die niet vanzelf lijkt over te gaan. Dit heb ik nu al 2x ervaren. Ik ben na de eerste keer een week gestopt met metformine en daarna weer gestart met opbouwen en ik kreeg toen weer precies dezelfde klachten. Ik heb niet jouw andere klachten als maagzuur etc. Overigens slik ik alleen metformine en dat doe ik voor mijn post-covid (Reclaim studie van het UMC)
Reageren
Ben nu met lactulose het draaglijk proberen te houden. Dat kan geen kwaad geeft huisarts aan. Maar zo wel huisarts als onderzoeksarts zeggen dat diarree bekend is als bijwerking maar dat de verstopping een minder of niet bekende bijwerking is. Ik ben dus ook aan het zoeken of ik bij de kleine groep hoor waar metformine deze obstipatie veroorzaakt na de startfase en de diarree….Duke19 februari 2026 om 12:3722 jaar heb ik met dieet, dank aan mijn vrouw, de pillen buiten de deur weten te houden.
Reageren
Maar sinds november zag ik mij nuchter suiker consequent boven de 7,5 en later zelfs boven de 8 komen. Dus sinds 15 januari op mijn verzoek aan de metformine.
Nu slik ik sinds 15 januari 1 x 500 mg en sinds 11 februari 2 x. Op 10 februari was compleet verstopt, werd niet als bijwerking van de metformine aangemerkt.
Toevallig had ik 18 feb mijn eerste afspraak met de diabetesdienst van Certe. Daar werd mij het hemd van het lijf gevraagd.
Onder andere werd naar bijwerkingen gevraagd en binnen de opgesomde mogelijkheden kwam ook verstopping te voorschijn.
Het staat bij Certe gewoon bij de mogelijke bijwerkingen.
Met behulp van macrogol is alles nu weer op orde, dat wordt experimenteren met doseringen.