Zoeken Vraag het forum

insuline te laag, maar glucose normaal

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • anoniem

Goedemorgen,

Ik was eens benieuwd naar jullie inzichten, omdat ik mijn vervolgafspraak in het ziekenhuis pas heb op 22 mei. Sinds een aantal jaar heb ik uiteenlopende klachten. Overmatig zweten (met name in de ochtend), verschillende soorten huiduitslag en heel veel urineren (ook met name in de ochtend) zijn de voornaamste. Nu ben ik al sinds 2018 aan het dokteren en sinds kort patient in een academisch ziekenhuis voor een second opinion. Onlangs heb ik weer bloed laten prikken en is mijn bloed uitgebreid onderzocht op hormoonhuishouding. Er springen 3 waarden uit die ik zelf niet kan verklaren en waar ik op internet ook geen verklaring voor kan vinden. Het lijkt mij in ieder geval geen diabetes. Nuchter geprikt overigens.

c-petide 0,24 (referentiewaarde 0,37-1,47)
    insuline 14,0 (referentiewaarde 18-173)
    glucose 5,1 (referentiewaarde 4,0-6,0)
    ijzer licht verlaagd (vind ik raar, want slik ijzertabletten)
    CRP licht verhoogd

Bij voorbaat dank over het delen van jullie gedachten hierover. Ik weet niet in welke richting ik het moet zoeken en of deze waarden aanleiding geven voor verder onderzoek.

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Zijn de uitslagen al met je besproken door de aanvragend arts?

Reageren
    John (moderator)

Hoe lang neem je de ijzertabletten al en zijn die voorgeschreven?

Reageren
    anoniem

Al minimaal twee jaar. Vaker periodes van bloedarmoede gehad i.c.m. huiduitslag. Toen is ook een paar keer ijzer/vitamine B12 te laag geweest. Ik eet wel vlees, een keer of twee per week, maar overwegend vegatarisch. Daarnaast slik ik vitamine d en biotine. Mijn dochter heeft partiële biotinase deficiëntie. Dit is autosomaal recessief erfelijk. Ben dus sowieso drager, maar of ik dit ook heb is onbekend.

Ik was gewoon eens benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben. Want dat mijn insuline/c-peptide te laag is terwijl mijn bloedglucose mediaan is kan ik niet rijmen. 22 mei bespreek ik de uitslag met de arts. Ik ben al sinds 2018 aan het dokteren, dus andere inzichten zijn van harte welkom. Mijn klachten zijn dusdanig -ik heb een contactberoep- dat ik sinds februari thuis zit van mijn werk.

Reageren
    John (moderator)

Een verlaagde C-peptine en een verlaagde insuline zouden kunnen wijzen op diabetes type 1. Maar dat zou dan verder onderzocht moeten worden.
    Wat het ijzer bereft: Het zou kunnen dat je voedingsgewoonten te weinig ijzer opleveren en wellicht te weinig B12
    Ook door vitamine B12 tekort wordt er onvoldoende hemoglobine aangemaakt in je lichaam en raken je rode bloedcellen arm aan hemoglobine. Dit kan leiden tot een ijzertekort en bloedarmoede.
    Maar ik ga er vanuit dat de arts die dingen ook met je gaat bespreken

Reageren
Reageer op: insuline te laag, maar glucose normaal
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.