- Anoniem9 juli 2015 om 20:31
Hallo, ik maak me heel erg zorgen.
Ik heb een profiel aangemaakt omdat ik niet langer kan wachten in onwetendheid en zorgen die ik al een jaar heb. Alhoewel ik niet zeker weet of ik hier goed zit, laat ik zien dat ik niet meer weet wat ik moet doen.
Ik ben 16 jaar en ben in Nov 2014 geconstateerd met de ziekte van Crohn in mijn maag. Het is heel erg vervelend, maar ik trek me er door heen en ben al aan de betere hand. Alleen dit is niet mijn main concern, want dat is dat ik al een jaar zit met een jeukende borst. Ik heb al mijn hele leven last van eczeem dus eerst gooide ik het daar op, nu dat mijn eczeem wegtrok van mijn armen dacht ik ook dat dat wel weg zou gaan. Af en toe jeukt het en als ik krab komt er vocht uit, en vaak daarna smeer ik er urea zalf op wat altijd heeft gewerkt op mijn eczeem. Het bloed niet, maar hij doet soms wel pijn en hij is groter dan mijn andere borst. In die borst heb ik een ingetrokken tepel, en nog nooit een uitgetrokken gehad. Komt dat omdat ik 16 ben? Ik word in november 17.
Is mijn zorg begrijpelijk? Ik durf het niet te vertellen aan mijn moeder en ben doodsbang voor dokters (nog banger voor mannelijke, en ik ben nog maagd) en de gedachte dat ik borstkanker hebt maakt me heel erg verdrietig.
Alsjeblieft, tips.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
9 juli 2015 om 22:56Met borstkanker hebben jouw klachten dus echt niets te maken.
Een ingetrokken tepel is toch een vrij normaal verschijnsel. En eczeem komt ook wel vaker voor.
Ga toch maar eens naar je huisarts. Anders kom je niet van je klachten af.
[quote]en ben doodsbang voor dokters (nog banger voor mannelijke, en ik ben nog maagd)[/quote] Wat heeft maagd zijn nou hiermee te maken? En waarom ben je nog banger voor mannelijke dokters? Die bijten echt niet hoor….
De ziekte van Crohn komt alleen maar in de dikke darm voor en niet in de maag.
ReagerenAnoniem10 juli 2015 om 05:39“De ziekte van Paget van de borst is een zeer zeldzame vorm van kanker die bij ongeveer 1 procent van de patiënten met borstkanker voorkomt. De aandoening presenteert zich in eerste instantie als een schilferige rode huiduitslag op de tepel en soms op de donkergekleurde huid rond de tepel (tepelhof of areola).”
En oh ja zeker komt ziekte van Crohn voor in de maag. Niet mij vertellen dat dat niet zo is als ik dat zelf heb gehoord. Ze zeiden dat het heel zeldzaam was.
Als je gewoon zegt of ik me hier zorgen om moet maken of niet, want op Internet staat vanalles op dat de ziekt van Paget heb enz.
Oh, het spijt me, soms kun je angsten niet echt pinpointen waarom je die hebt. In dat geval dus, heb ik een angst voor dokters. Ik word liever niet aangeraakt door iemand op een plek die ze eigenlijk niet mogen aanraken, wat ik nog nooit heb gehad van een jongen. Snap je wat ik zeg?
Ik DURF niet. Ik kan zo niet in mn eendje naar de huisarts huppelen, want ik woon nog thuis en zoals ik al zei, durf het niet te vertellen.
Is dit één grote serieuze bende, ofzo? Echt even geen begrip tonen…
ReagerenAnoniem10 juli 2015 om 07:15Wat voor “begrip” had je dan verwacht op deze site? Dat we je wijs maken dat alles oké is en dat je je geen zorgen hoeft te maken?
Je kan nog zolang op internet surfen als je wil, maar daarmee gaat je eczeem niet beter worden en het gaat je alleen maar onterechte angst aanjagen. Als je lang genoeg zoekt dan vind je vast nog wel meer enge ziektes waarin je één van de symptomen herkent bij jezelf, maar die je helemaal niet hebt.
Het advies van Tandor is duidelijk: ga naar je huisarts en laat er naar kijken. Wil je geen mannelijke dokter, zoek dan op internet naar een vrouwelijke arts en ga daar op consultatie. Je bent 16 in hemelsnaam, gedraag je daar ook naar.
ReagerenJohn (moderator)
10 juli 2015 om 09:48[quote] Ik kan zo niet in mn eendje naar de huisarts huppelen, want ik woon nog thuis en zoals ik al zei, durf het niet te vertellen.[/quote]
Ik probeer je te begrijpen…maar het is wel moeilijk
Waarom durf je thuis niet te vertellen dat je eczeem op een borst hebt? En waarom kun je niet zelfstandig naar de huisarts? Dat heeft me thuiswonen ook totaal niets te maken. Je bent 16 jaar. Je kunt gewoon zelfstandig naar de huisarts.[quote]Ik word liever niet aangeraakt door iemand op een plek die ze eigenlijk niet mogen aanraken[/quote] Dit gaat toch nergens over….het is je huisarts notabene……hoezo niet mogen aanraken…
Een dokter raakt je niet op dezelfde manier aan als een vriendje dat zou doen.Ik doe mijn best maar ik begrijp er eerlijk gezegd helemaal niets van……
Dat je niet graag naar de dokter gaat en je borsten laat zien begrijp ik nog wel. Maar als je van de klachten af wil of weten wilt wat er aan de hand is, zul je toch echt naar de dokter moeten. Niemand kan je ongezien vertellen wat er aan de hand is.
Reageren