- Cath8 december 2010 om 20:10
Hallo,
Ik ben een 22 jarige vrouw van 58 kilo en ik ben 176cm lang. Ik heb altijd al een zeer lage bloeddruk gehad.
Sinds anderhalve maand heb ik 4 enorme steekaanvallen gehad in mijn linker zij net naast of onder mijn linkerborst.
Buiten deze steken die ongeveer een minuut of 2 a 3 aanhielden heb ik zo nu en dan om de 3 a 4 dagen een klein steekje. Net alsof er iets weg spring en dan weer terug springt zo voelt het.
Ik ben nog niet bij de dokter geweest maar ga dat deze week doen. Ik heb er weinig vertrouwen in dat hij het weet want mijn huisarts is naar mijn gevoel niet de beste. ik heb ook opzoek naar een nieuwe huisarts. Maar goed daar gaat het niet om.
Kan iemand mij misschien vertellen wat het is of misschien hun ervaring met mij delen?
Alvast bedankt.
Cath4 reactiesReagerenAnoniem13 december 2010 om 22:40Is er inmiddels nieuws van de huisarts?
ReagerenAnoniem13 december 2010 om 22:42De differentiële diagnose van pijn op de borst is erg uitgebreid en er zijn diverse pathofysiologische mechanismen die eraan ten grondslag kunnen liggen.
Pijn op de borst berust vaak op aandoeningen van het skelet en/of de spieren. In de literatuur worden verscheidene benamingen gebruikt: contusie (na een trauma), myalgie, neuralgie, intercostaal syndroom, syndroom van Tietze. Soms is een contusie van een rib een duidelijke oorzaak van de pijnklachten. Kortdurende steken in de borst wijzen waarschijnlijk op een zenuwprikkeling van de zenuwen van de thoraxwand, de zogenaamde intercostale neuralgie. Een goede pathofysiologische verklaring voor de pijn is echter meestal niet te geven.
De pijn bij angina pectoris wordt veroorzaakt door het (relatieve) zuurstofgebrek in een gedeelte van de hartspier door een arteriosclerotische vernauwing in de betrokken kransslagader. In zeldzame gevallen ontstaat angina pectoris door oorzaken als een toegenomen zuurstofbehoefte bij een tachycardie, hyperthyroïdie of aortaklepstenose of een verminderde O 2-aanvoer zoals bij anemie. De pijn wordt meestal als drukkend beschreven en ontstaat door toegenomen zuurstofbehoefte bij inspanning, emotie of kou. Na enige tijd rust verdwijnt de pijn of druk weer. De pijn straalt vaak uit naar één of beide armen, de hals, rug, de kaak en soms het epigastrium. Als de pijnaanvallen steeds vaker of bij steeds geringere inspanning optreden, spreekt men van instabiele angina pectoris. De kans op een totale afsluiting van het betrokken bloedvat neemt dan sterk toe. Bij het hartinfarct is het karakter van de pijn hetzelfde als bij angina pectoris, maar veel heviger; de pijn verdwijnt niet in rust en kan gepaard gaan met vegetatieve verschijnselen. In de acute fase is het risico op kamerfibrilleren ongeveer 30%. Door de necrose van het spierweefsel is een verminderde functie van de pompfunctie van het hart op korte of lange termijn mogelijk. Een acute pericarditis veroorzaakt pijn en kan ontstaan na een virale luchtweginfectie.
Een paniekaanval kan pijn op de borst veroorzaken. De pijn gaat vaak gepaard met respiratoire symptomen en met tintelingen rond de mond en in de handen, naast een scala van andere neurovegetatieve klachten. Centraal in het syndroom staat echter de hevige paniek en net zoals bij het myocardinfarct is er sprake van doodsangst. Hyperventilatie is geen oorzaak, maar een gevolg van de paniek. Opmerkelijk is dat niet hypocapnie (zoals werd gedacht), maar juist hypercapnie een paniekaanval kan luxeren.
Bij refluxziekte is er vaak een scherpe, branderige pijn midden op de borst, die erger wordt bij bukken of liggen. De pijn ontstaat door het terugstromen van maagzuur in de oesophagus onder meer door een slecht functionerende klepwerking van het onderste gedeelte van de oesophagus. Adipeuze mensen hebben vaker last. Oesophagusspasmen kunnen evenals angina pectoris gunstig reageren op nitroglycerine. De spasmen zijn mogelijk secundair aan de reflux.
Bij een aneurysma kan de intima loslaten van het omliggende bloedvatweefsel. Dit wordt meestal veroorzaakt door arteriosclerose. Kleine dissecties van de aorta thoracalis kunnen pijnloos verlopen, de grotere kunnen plotseling ‘scheurende’, naar de rug uitstralende pijn veroorzaken. Een dissectie van de aorta thoracalis treedt vooral op bij mannen van middelbare leeftijd. Een aneurysma kan ook ruptureren; dit is vrijwel altijd fataal.
Herpes zoster is een ontsteking van een of meer huidzenuwen in een unilateraal dermatoom, veroorzaakt door het varicella-zostervirus, een herpesvirus. De pijn heeft een brandend en schrijnend karakter en is niet afhankelijk van bewegingen of ademhaling. Aanvankelijk is er niets te zien en levert de differentiële diagnose nog problemen op. Na enige dagen verschijnen blaasjes, waardoor de diagnose makkelijk is.
Een longembolie ontstaat bijna altijd vanuit een trombose in een van de beenvaten, vaak in een situatie van langdurige immobiliteit, in het kraambed of bij oncologische aandoeningen. Een massale embolie is meestal in korte tijd lethaal, maar multipele kleine embolieën kunnen lange tijd weinig klachten geven. Pleurale prikkeling kan leiden tot een aan de ademhaling vastzittende pijn. Bij een pneumothorax komt lucht tussen de beide longvliezen, waardoor de long (gedeeltelijk) collabeert. Een ‘zwakke’ plek in de pleura, soms familiair bepaald, bullae in de long of een steekwond kunnen hier de oorzaak van zijn. Een pneumothorax ontstaat plotseling en gaat gepaard met pijn, lateraal in de borst, kortademigheid en vaak een droge hoest. Een pneumonie is eigenlijk alleen maar pijnlijk als deze samengaat met een pleuritis.
De kernSnelle en adequate diagnostiek is vereist om mogelijke ernstige pathologie uit te sluiten en de patiënt effectief gerust te kunnen stellen.
Op basis van de anamnese kan cardiale pathologie met een grote mate van zekerheid worden vastgesteld dan wel uitgesloten.
Aanvullend onderzoek is slechts van belang bij twijfel over de etiologie.
Reagerenanoniem17 februari 2013 om 13:14misschien nierstenen?
ReagerenAnoniem27 augustus 2014 om 07:30H allo ik heb ook steken onder me linkerborst, had het vorige week ook ,ga morgen naar de huissarts want maak me zorgen en voel me er nie bij.
Reageren