Zoeken Vraag het forum

Ongesteldheid

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Als je de pil goed slikt en na 21 dagen een stopweek houdt, dan zou je als het goed is een bloeding moeten krijgen, ongesteld worden. In principe is het zo dat wanneer je de pil gebruikt eigenlijk een ‘fake’ ongesteldheid krijgt, omdat je dan niet vruchtbaar zou zijn.
    Normaliter is het het geval dat wanneer je ongesteld wordt, niet zwanger bent. Maar ik vroeg me af hoe het dan zit met vrouwen die wel gewoon ongesteld worden en toch zwanger zijn. Je leest en hoort wel eens van die verhalen.

Het is toch steeds nog wel een zekerheid (grote kans) dat wanneer je aan de pil zit en een bloeding tijdens je stopweek krijgt, dat je niet zwanger bent? Althans zo heb ik dat altijd gedacht.

13 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je zegt het goed. Het zijn “verhalen” ..De werkelijke toedracht van deze verhalen is nooit te achterhalen.

Het is ook geen “fake” ongesteldheid. Het is een onttrekkingsbloeding net als de menstruatie. Ze ontstaat alleen op een iets andere manier onder in vloed van de hormonen.
    Als je de pil goed gebruikt raak je in principe niet zwanger. Al;s je een onttrekkingsbloeding krijgt, ben je niet zwanger

Reageren
    Anoniem

Oke, dank je.
    Fijn om deze informatie te krijgen.
    Ik heb tot nog toe geen problemen gehad met het innemen van de pil.
    Kan me alleen nog herinneren dat ik toen bij mijn allereerste strip in week 2 een pil iets van 8 uur later had ingenomen dan mijn gebruikelijke tijdstip. Maar dat is dan ook nog binnen die grens van 12 uur? Die geldt toch ook voor als je ermee begint 😛
    Werd overigens wel gewoon ongesteld toen in m’n stopweek.

Reageren
    John (moderator)

Niks om je zorgen over te maken dus.

Reageren
    Anoniem

Hoi,

Ik ben nog maar net aan de pil. Gister begonnen aan de derde strip.
    Tijdens de tweede strip had ik last van misselijkheid, hoofdpijn en meer naar de wc moeten voor een grote boodschap. Heb geen diarree gehad, maar was wel ietsje verdund. Ik heb de pil wel goed geslikt en ben ook ongesteld geworden, of een ontrekkingsbloeding gehad, zoals in een eerdere reactie werd gegeven, maar kan de pil een mindere werking hebben door de iets dunnere poep? Kan ik zwanger zijn geraakt? Ik heb de bijsluiter wel goed gelezen, maar ik ben nog beetje onzeker..

Reageren
    John (moderator)

Je hebt geen diarree gehad en je hebt je onttrekkingsbloeding gehad, dus is er geen reden om aan te nemen dat je zwanger bent.

Reageren
    Anoniem

Hallo,

Dringende vraag.
    Ik heb gister (zondagavond 23.00 uur) de laatste pil van mijn strip ingenomen.
    Had aardig wat stres en ben vandaag (maandagavond) al ongesteld geworden, terwijl ik dat normaal pas de derde dag ben. En die ongesteldheid is dus nu wat bruinig en nog niet veel. Ik heb naar mijn weten de pil goed geslikt en pas vanaf de tweede week een keer seks zonder condoom gehad. Daarvoor een paar keer seks gehad maar dan met condoom. Nu ben ik bang dat het bruinige bloed innestelingsbloed is. Ik moet nog afwachten of de ongesteldheid doorzet, maar maak me wel zorgen, aangezien ik eerder ongesteld zou zijn dan normaal. Kan een pil niet goed werken? Zou er iets fout zijn gegaan? Ik heb niet overgegeven, diarree gehad of iets, maar had vandaag (maandag) heel de dag al beetje last van lage buikpijn. En dat terwijl de pil nog zou moeten werken.. Wie kan mij antwoord geven?

Reageren
    John (moderator)

Een innestelingsbloeding is doorgaans niet bruin maar helderrood.
    Bruin bloed is in de regel oud bloed dat nog van de vorige menstruatie in de baarmoeder zit en los komt als de menstruatie op gang komt.

Reageren
    Anoniem

Oke, maar kan een pil zijn werking niet doen, ook al slik je hem goed?
    Ik vind het raar dat ik zo vroeg ongesteld word. Kan dat door stres komen?

Reageren
    John (moderator)

Met de werking van de pil heeft dat verder niets te doen. Je bent ook nog niet ongesteld. De bruine afscheiding is geen ongesteldheid. Dat is in dit geval afscheiding die los komt omdat je menstruatie er aan zit te komen.
    Stress kan wel invloed om een menstruatie hebben

Reageren
    Anoniem

Oké, maar hoe kan die afscheiding dan al komen als eigenlijk nog de werking van de pil er moet zijn. Als je hem dan zoals ik ’s avonds om 23.00 uur in zou nemen dan zou die in principe toch 24 uur moeten werken? Ik had dan al iets eerder die afscheiding en voor hetzelfde geldt had ik de pil doorgeslikt en ook die afscheiding gekregen.

Reageren
    John (moderator)

Zoals ik al schreef, heeft het met de werking van de pil niets te doen.
    En ja, ook als je de pil had doorgeslikt had je de afscheiding kunnen krijgen. ook dat is niet zo vreemd. Het oude bloed moet er toch een keer uit

Reageren
    Anoniem

Ik ben voor zoals ik het nu zie echt ongesteld geworden. Dat heeft zich gister al doorgezet.
    Dus een dag eerder dan normaal voor mij. Vandaag is mijn derde dag in de stopweek. Hoe kan ik zeker weten dat het geen innestelingsbloed is? Wat zijn daar de kenmerken verder van? Ik heb nu wel gewoon een normale hoeveelheid bloedverlies maar lijkt iets minder dan normaal. Kan nog komen..

Reageren
    John (moderator)

Er is toch geen enkele reden om aan te nemen dat je zwanger zou kunnen zijn…… het is gewoon je menstruatie. Dat die een dag eerder is dan je gewend bent is verder geen probleem…Je geeft zelf al aan dat het qua hoeveelheid een menstruatie is.

Reageren
Reageer op: Ongesteldheid
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.