Zoeken Vraag het forum

veilige week pil?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Angel

Een vraagje, op de apothekers bijsluiter van de pil staat als een van de opties om te starten:

U start op de vijfde dag na het begin van de menstruatie. Voordeel: kans op doorbraakbloedingen is kleiner. Nadeel: de eerste 7 dagen na de start zijn niet veilig.

Weet iemand of dit alleen geldt voor de eerste strip of dat deze regel van 7 dagen onveilig dan standaard zou gelden?

6 reacties
    Reageren
    Angel

En begin je dan elke keer op de 5e dag?

Reageren
    Angel

Want na de eerste strip krijg je dus de 2e of 3e dag een bloeding, maar als je dan pas de 5e dag van de bloeding weer een pil neemt is de stopweek te lang…

Reageren
    Angel

En nog een vraag, blijft de kans op doorbraakbloedingen als je de eerste dag begint of is dat alleen in het begin?

Reageren

Als u op de eerste dag van de menstruatie met uw eerste pilstrip begint, bent u vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd.

Let op: Wanneer u op een andere dag begint, bent u niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat u de pil slikt ook nog een condoom als u wilt vrijen.

Als u de pil iedere dag rond dezelfde tijd inneemt (bijvoorbeeld voor het slapengaan), is de kans dat u de pil vergeet kleiner.
    Gedurende drie weken neemt u iedere dag een pil.
    Daarna neemt u één week geen pil. In deze ‘stopweek’ komt de menstruatie.
    Na de stopweek begint u aan een nieuwe strip (21 pillen). De startdag is altijd op dezelfde dag van de week.

Lees verder/Bron:
    http://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-wil-anticonceptiepil-gaan-gebruiken

Reageren
    Angel

Ja dit snap ik wel want dat had ik ook in de bijsluiter gelezen en zo heb ik het vroeger ook gedaan. Maar ik vroeg me juist af hoe het zat met de andere mogelijkheden die genoemd werden en wat waarvan de voor- en nadelen zijn.

Reageren
    John (moderator)

Op de 5de dag starten heeft alleen betrekking op de eerste strip.
    Een stopweek is altijd zeven dagen.
    Als je op een andere dag dan de eerste dag begint is de pil de eerste 7 dagen niet veilig. Je moet dan aanvullende voorbehoedsmiddelen gebruiken. Ook dit (7dagen)geldt alleen maar voor de eerste strip. Bij de volgende strip is dat niet meer van toepassing.

Doorbraakbloedingen kunnen altijd optreden tijdens het gebruik van de pil.

Zijn dit de antwoorden die je zocht? zijn er nog meer en andere vragen stel ze gerust.

Reageren
Reageer op: veilige week pil?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.