Hallo allemaal. Ik heb de mirena 6 jaar geleden laten plaatsen. Is deze nu helemaal uitgewerkt? Of werkt hij nog wel iets? Ik zou dat graag willen weten.
Afhankelijk van de functie van de Mirena, dus waar u de Mirena voor gebruikt, is de gebruiksduur van de Mirena vijf jaar, indien u de Mirena gebruikt als anticonceptiemiddel of bij overmatig menstrueel bloedverlies, en drie jaar als u de Mirena gebruikt voor de overgang (mecnopauze) en de klachten die u hiervan ondervindt. Zes jaar is dus te lang. Het is aan te raden de Mirena na de betreffende perioden te laten controleren en desgewenst te vervangen.
Ja, Anoniem..hoe baseer jij je "advies"? Op basis van de gebruiksaanwijzing, of omdat je die info klakkeloos overneemt van de fabrikant ( die liever ziet dat mensen om de vijf jaar " hun" Mirena opnieuw laten plaatsen = nl meer winst), of op basis van iemands leeftijd? (na je dertigste zou een vrouw nl "al verminderd vruchtbaar zijn" , laat staan na je veertigste..)
ik ben al veertig, de Mirena zit ook al bijna 6 jaar in me, ik menstrueer (nog steeds) niet, en bemerk geen veranderingen in mijn gestel. Ik zou niet weten waarom ik het zou " moeten" laten vervangen, als ik naast de Mirena nog condooms gebruik ook)
Volgens mij mag jij beter gaan toelichten waarom jij "vindt", dat iedere vrouw "standaard" na 5 jaar de Mirena " moet" laten vervangen...
Werk je soms bij de fabrikant?
Kan je best je Naam voluit laten weten..wel zo " openhartig" eerlijk.
Nagel
De informatie die anoniem geeft kan uitsluitend gebaseerd zijn op de informatie van de fabrikant. Deze is namelijk degene die de samenstelling en de werkzaamheid van de spiraal kent en heeft getest.
De anticonceptieve werking van de spiraal is zeker 3 jaar. Daarna is de werking onbetrouwbaar omdat er in sommige gevallen onvoldoende hormonen worden afgegeven en dat kan leiden tot zwangerschap. Daarom wordt als veilige grens 3 jaar genoemd.
Als de mirena voor andere doeleinden wordt gebruikt is dat 5 jaar. Daarna is de mirena in principe uitgewerkt omdat er geen of nagenoeg geen hormonen meer worden afgegeven. Dat kan dus betekenen dat er ongewenste bloedingen optreden.
Vrouwen willen een betrouwbaar anticonceptiemiddel. De betrouwbaarheid is alleen gewaarborgd als de daarvoor aangegeven werkingstijd die door de fabrikant is aangegeven wordt ingehouden. Deze is overigens niet klakkeloos verzonnen door de fabrikant maar uitvoerig getest.
Als je zelf naast de spiraal een condoom gebruikt, ja dan hoef je je over die drie jaar werkingstijd niet druk te maken.