Zoeken Vraag het forum

Kans op zwangerschap door voorvocht of sperma op buik (zonder penetratie bij zaa

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Danique

Beste artsen,

Ik heb een vraag over een mogelijke kans op zwangerschap, en ik zou graag professioneel advies willen.

Onlangs had ik onbeschermde seks met mijn vriendin in een afgesloten ruimte. Het duurde ongeveer 40 minuten, en we waren beiden aan het zweten. Tijdens de seks heb ik meerdere keren (4 à 5 keer) het gevoel gehad dat ik bijna zou klaarkomen, dus ben ik er op tijd uitgegaan (geen zaadlozing tijdens penetratie). Ongeveer 2,5 uur eerder had ik al een zaadlozing gehad bij zelfbevrediging. Tussen die twee momenten heb ik niet geplast of me afgenomen.

Mijn eerste vraag is of het mogelijk is dat er dan toch nog levende zaadcellen in het voorvocht kunnen zitten, ondanks die eerdere zaadlozing.

Na de seks ben ik buiten haar klaargekomen, op mijn buik. Daarna is zij met haar buik op mijn buik gaan liggen. Er is dus geen penetratie meer geweest. Er was wel sperma op mijn huid, en omdat zij bovenop me lag, zou er misschien een kleine hoeveelheid sperma iets naar beneden (richting haar schaamstreek) kunnen zijn gelekt.

Hoe groot is in deze situatie de kans dat zij zwanger raakt? Ik weet dat de kans klein lijkt, maar ik wil graag weten of het in theorie mogelijk is, of dat ik me onnodig zorgen maak.

Alvast bedankt voor uw tijd.

3 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Per zaadlozing komen er 40-200 miljoen zaadcellen vrij.
    Die zitten deels dus ook in de prostaat en in de zaadleiders.
    Zowel in het voorvocht alsook na zaadlozing kunnen en nog makkelijk honderden tot duizenden zaadcellen meekomen!
    En serieus: de actie “het voor het zingen de kerk uitgaan”, is al zo obsoleet als de benaming..daterend uit de tijd dat er geen anticonceptie bestond anders als de vruchtbare periode gokken en terugtrekken voor de mega lozing!
    Dus de kans is niet klein en je moet je niet zorgen maken maar anticonceptiemaatregelen nemen om je zorgen achteraf te voorkomen.

Reageren
    Danique

Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp nu beter dat het risico via voorvocht niet verwaarloosbaar is. Toch wil ik nog even duidelijk navragen hoe het zit in mijn specifieke situatie, want ik zit nog met een paar vragen:
    1. Levensvatbaarheid van zaadcellen tussen twee zaadlozingen
    Ik had ongeveer 2,5 uur vóór de seks een zaadlozing (bij masturbatie). Daarna heb ik niet geplast en me ook niet afgenomen. Tijdens de seks ben ik meerdere keren gestopt (4–5 keer) op het moment dat ik voelde dat ik bijna zou klaarkomen, maar heb geen zaadlozing in haar gehad.
    Mijn vraag: kunnen er in dat geval nog levende zaadcellen aanwezig zijn in het voorvocht? En blijft dat risico bestaan als de vorige zaadlozing al 2–3 uur eerder was?
    2. Buik-op-buik-situatie na zaadlozing buiten het lichaam
    Na de seks ben ik op mijn buik klaargekomen. Daarna ging mijn vriendin met haar buik op mijn buik liggen. Het sperma zat nog deels op mijn huid en zij lag erbovenop. Het is mogelijk dat een beetje sperma door beweging of zwaartekracht richting haar schaamstreek is gelekt, maar er was geen directe penetratie meer.
    Mijn vraag: hoe groot is in dit specifieke scenario (met indirect contact) de kans op zwangerschap in de praktijk? Of is die kans theoretisch mogelijk, maar in de praktijk verwaarloosbaar?

Ik weet dat geen enkele methode 100% zekerheid geeft behalve anticonceptie, maar ik wil deze situatie gewoon goed begrijpen. Alvast dank voor uw tijd en uitleg.

Reageren
    Peter (huisarts)

Met name tav 1. bestaat het risico
    Tav 2. enkel bij vochtige huid kunnen de zaad cellen overleven..
    Zie ook overzichtsartikel hoe lang overleeft sperma:

https://rattlestork.org/nl/UeberlebenSpermien

Reageren
Reageer op: Kans op zwangerschap door voorvocht of sperma op buik (zonder penetratie bij zaa
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.