Neem ik anticonceptie verkeerd in?

Online ZorgZus

Hallo, ik zit sinds kort aan de anticonceptie pil. Dit is mijn tweede strip, 1e week na de stopweek. Maar vandaag las ik dus op internet dat het beter is om minder dan 24 uur na je laatste pil de volgende in te nemen in plaats van erna omdat dat dan eigenlijk te laat zou zijn ofzo? Ik snap er eerlijk gezegd geen fluit meer van en weet nu niet of ik het goed doe.

Ik neem bvb de ene dag de pil in om 21:45 en de dag erna om 22:15. Vandaag heb ik hem om 23:30 genomen. Omdat dit dan eigenlijk elke keer meer dan 24 uur later is dan de vorige weet ik nu niet of dat dan te laat ingenomen pillen zijn en of ik nu niet meer beschermd ben? Ik las dat je als je een pil “vergeet” je minder dan 12 uur daarna de pil kan nemen en er niks aan de hand is wat dus zou betekenen dat als ik hem de ene keer om 21:45 inneem en de andere keer om 23:30 niks aan de hand is, maar er staat bij dat je de volgende pillen dan weer op vaste tijd in moet nemen, maar ik neem het dus de ene keer om 21:45 in, dag erna rond 22:30 en vandaag dan bvb om 23:30. Dus het zijn meerdere dagen achter elkaar… doe ik het zo fout en ben ik nu niet beschermd?
    Moet ik in het vervolg om 21:45 of eerder innemen in plaats van later?

Ik weet nu niet of ik het goed doe of fout bezig ben en het dus elke dag om kwart voor 10 of daarvoor in zou moeten nemen in plaats van elke keer later dan 21:45. Ook vraag ik me af of ik beschermd ben na meerdere dagen steeds op andere tijdstippen te nemen.

Ik neem trouwens de Ethinylestradiol/Levonorgestrel Teva 0,03/0,15 mg, omhulde tabletten

Alvast bedankt xx

Reageer

Als je hem nou gewoon op een vast tijdstip gaat nemen,of een zo constant mogelijk tijdstip, hoef je daar ook niet meer over te stressen,wel zo makkelijk lijkt mij.
    Een vergeten pil kun je binnen 24 uur nog nemen tegelijk met de originele pil van die ,dus een keer een uur later is niet erg.
    Maar er staat niet voor niets in de bijsluiter dat een vaste tijd binnen 24 uur beter is.
    Je moet dus niet iedere keer verspringen.
    Neen je hem normaal om 21.45 en voor 1x om bijvoorbeeld 23.00, neem je hem de volgende dag gewoon weer om 21.45, want dat is je vaste tijd.

Reageer

Ben ik dan nu onbeschermd na hoe ik het steeds heb gedaan?
    Soms 21:45 soms 22:15 soms 23:30...

Reageer

Je bent gewoon beschermd.
    Zoals ik schreef,maakt een uurtje verschil niet uit

Reageer

Die precieze tijden maken niets uit. Elke dag zelfde tijdspanne innemen (avond of ochtend) is voldoende.

Ik zou er ook spaansbenauwd van worden als ik steeds op de klok moest gaan kijken of het al tijd is. Voor zoiets..

Een pil geldt als vergeten als je 12 uur te laat bent met innemen.

Reageer

Heel erg bedankt voor jullie snelle behulpzame reacties! Ben niet meer ongerust nu 🙂

Reageer

Je neemt de pil in de regel 1 x keer per dag. Dus 1 x per 24 uur. Tussen 2 pillen mogen niet meer dan 36 uur zitten. Dan is het een probleem tav de bescherming. Het is de bedoeling om de pil regelmatig op gezette tijden in te nemen. Maar als dat een keer 1-2 uurtjes eerder of later is, dan is dat geen probleem

Reageer
Reageer op: Neem ik anticonceptie verkeerd in?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief