- Lieke8 januari 2022 om 10:54
Hallo,
Ik ben afgelopen maandag weer begonnen met het slikken vd pil. Heb die woensdag als het ware seks gehad. Ik heb mijn pil altijd netjes geslikt alleen toen in donderdag bij mijn tante was, heb ik 2 uur na het innemen van de pil moeten overgeven. Het is dus gebeurt bij de 4e pil in mijn 21pil strip. Ik heb de dag daar na verder doorgeslikt en slik hem nogsteeds standaard om 8uur savonds elke dag. Er is dus een spraken van dat ik hem vergeten ben. Kan dit veel kwaad na die braken? En wat kan ik er nu nog aan doen om te weten dat er zeker niks gebeurt is?
14 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 16:25Als je in de eerste week van de strip een pil vergeet of binnen 4 uur na inname braakt, dan kan dat idd invloed op de werking van de pil hebben, dat kun je ook in de bijsluiter vinden. ook wat je in dat geval had moeten doen staat daarin
ReagerenLieke8 januari 2022 om 18:53En nu? Er staat in de bijsluiter dat als je een nieuwe inneemt en je 12uur lang blijft braken, dus als het niet lukt, je 7 dagen lang een extra anticonceptiemiddel moet gebruiken. Dus als we nu nog 5 dagen geen seks hebben, is dat dan gevaarlijk?
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:03Je had dus na het braken z.s.m. een nieuwe pil moeten nemen om beschermd te blijven. als je dat niet doet of gedaan hebt ben je eerste 7 dagen na het braken niet door de pil beschermd en moet je dus extra maatregelen nemen.
ReagerenLieke8 januari 2022 om 19:08Het is nog geen 2 dagen terug, als ik daak nog die reservepil inneem, en we nu een week geen seks hebben eb ik ze 7 dagen achter mekaar goed slik, dan is er dus niks aan de hand? (Ook niet ondanks we dinsdag seks hebben gehad?)
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:33Eén pil vergeten in week 1 ( braken binnen 4 uur komt op hetzelfde neer)
Reageren
Neem de laatst vergeten pil alsnog in zodra je er aan denkt. Ook als dit op het zelfde tijdstip als je volgende pil is: het is niet erg dat je nu 2 pillen op een dag moet innemen.
Gebruik de komende zeven dagen aanvullende anticonceptie, bijvoorbeeld een condoom.
Indien je in de zeven dagen voor je vergeten tablet gemeenschap hebt gehad, kan het zijn dat je toch zwanger wordt. Je kunt voor alle zekerheid een Morning After Pil nemen maar dan wel z.s.m. en dan de Ella-one nemen. Als je die neemt ben je dan wel de rest van de strip niet meer beschermd door de pil, tot na de volgende stopweek. Wel de strip verder afmakenLieke8 januari 2022 om 19:37Ja ik ben die maandag pas begonnen met slikken. Maar ik kan zo dus om 8uur (dat is mijn standaard tijd) 2 pillen innemen dan?
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:38Ja dat kan.
ReagerenLieke8 januari 2022 om 19:38Even nog ter zijde. Ben je meteen niet beschermd als je er 1tje later inneemt, of minder bescherm maar nogsteeds grotendeels? Overigens, op welke dag ben je het meest vruchtbaar als je je pil slikt? Hoeveel dagen in de strip is het gevasrlijks?
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:54Je bent helemaal niet vruchtbaar als je de pil slikt. Zolang je er meer geen vergeet, uitbraakt binnen 4 uur na inname of diarree hebt binnen 4 uur na inname
Reageren
Als je de pil binnen 12 uur neemt nadat je hebt vergeten, uitgebraakt of diarree hebt gehad is er niets aan de hand. Als het later is loop je wel risico op zwangerschap. Maar dat had ik volgens mij net al geschreven.Lieke8 januari 2022 om 19:56En is dat risico dadelijk verminderd als ik nog die pil slik uit de reserve strip?
ReagerenLieke8 januari 2022 om 19:57+ ook nog een week geen seks en 7 dagen goed slikken
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:58nee dus. Dat heb ik net uitgelegd…
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 19:59Als je de pil binnen 12 uur neemt nadat je hebt vergeten, uitgebraakt of diarree hebt gehad is er niets aan de hand. Als het later is loop je wel risico op zwangerschap.Â
ReagerenJohn (moderator)
8 januari 2022 om 20:04Nog eens in kort:
Je neemt de extra pil langer dan 12 uur nadat je hebt gebraakt, diarree hebt gehad of de pil bent vergeten: Dan is er risico op zwangerschap als in de 7 dagen voorafgaand aan het braken de diarree of het vergeten van de pil seks hebt gehad.
Na het braken, diarree of het vergeten van de pil ben je 7 dagen niet beschermd door de pil. Als je dus seks in de 7 dagen na het braken, diarree of het vergeten van de pil seks hebt is er ook risico op zwangerschap.Wat moet je nu doen om risico te voorkomen:
Reageren
Z.s.m. de Morning After Pil gebruiken, de Ella-one. De pilstrip verder afmaken. Er rekening mee houden dat je tijdens deze strip niet meer beschermd bent door de pil. Dus extra maatregelen nemen. Je bent pas weer beschermd door de pil na de komende stopweek als je weer opnieuw met de pil start