- Lisa9 mei 2018 om 19:54
Hallo,
Ik ben een gezonde meid van 23 jaar oud en heb zo’n 6 jaar de mycrogynon 30 geslikt (alle goedkope variänten die je nu bij elke apotheek krijgt, elk kwartaal een ander doosje haha).
Nu slik ik sinds een week (na 5 maand pil vrij) de Yaz pil I.v.m. Redelijk ernstige Acné, en als anticonceptiemiddel natuurlijk. Ik merk nu al enorme verbetering dus ben zo blij als een kind! Nu is het wel zo dat ik rook, niet extreem veel, niet extreem weinig. Normaal. Ik ben er niet klaar voor om te stoppen, geloof me, heb
het vaak genoeg geprobeert maar de wil is er nog niet.Nu ben ik nog relatief jong maar lees veel horror-verhalen over roken en de (yaz)pil.
Op mijn 30e wil ik gestopt zijn dit is een doelstelling waaraan ik mij 100% wil houden, hier kan ik op mijn manier naartoe werken, ja klinkt een beetje gek misschien. Dit vind ik een prima leeftijd (en nog vrij optijd, om gestopt te zijn) hiervoor.
Maar hoe serieus moet ik deze horror-verhalen nemen? Natuurlijk is er een verhoogd risico in mijn geval, maar hoe ernstig is dit?
Groeten Lisa
7 reactiesReagerenLisa9 mei 2018 om 19:55John (moderator)
9 mei 2018 om 20:04Hoe hoog het extra risico is kan ik je zo ook niet zeggen. Maar het is er wel…
ReagerenLisa9 mei 2018 om 20:18Mijn huisarts weet ervan dat ik rook, ik neem maar gewoon aan dat zij mij dit niet zou voorschrijven als ik hiermee mijn leven in gevaar breng….
welke vróége signalen van trombose of aderproblemen etc (de betreffende ziektes) wanneer er iets mis is, moet ik alert op zijn? Dan weet ik dat in elk geval..
toch bedankt voor de snelle reactie.
fijne avond
ReagerenJohn (moderator)
9 mei 2018 om 20:32Er is een verhoogd risico, maar dat wil niet zeggen dat iedereen nou ook meteen klachten moet gaan krijgen. In de bijsluiter van de pil staat dat uitvoerig beschreven
ReagerenCatootje9 mei 2018 om 21:28‘Redelijk ernstige acne’ is een teken dat je niet helemaal gezond bent. Heeft onder andere te maken met een bepaald hormoon en met insulineresistentie. Je hele voedingspatroon is van invloed. Suiker en zuivel werken ontregelend op je hormonen en in veel vlees zitten ook hormonen. Het beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
Verder kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te helpen verbeteren.
Gebruik van de pil overstemt de mannelijke hormonen door de insulineresistentie door een bombardement van vrouwelijke hormonen. Het bevordert oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Daarnaast berooft hij je lichaam van diverse vitaminen en mineralen, waaronder zink en vitamine B. De pil geneest dus niet maar vermindert bepaalde symptomen.
Roken zorgt voor een belasting door gifstoffen en tekorten aan diverse voedingsstoffen, waaronder zink. Omdat roken en pilgebruik je lichaam ontregelen kan je daarom al niet spreken van gezond zijn.
ReagerenLisa9 mei 2018 om 21:56dank Catootje! Ik vind dit wel erg zwart wit maar ik zie wat je bedoelt. Ik gebruik de pil ook als anticonceptie en niet alleen als symptoom onderdrukker, al is dit wel mooi meegenomen.
De Acné heeft niet 100% met je leefstijl te maken denk ik persoonlijk (wel veel natuurlijk!!) mijn ouders hadden dit vroeger ook en heb alles al geprobeert de afgelopen jaren van dieet tot dermatoloog en de hele sh-bam. Het is nooit helemaal weggegaan tot mijn grote teleurstelling en geld is natuurlijk ook wel een issue. (Dermatoloog, dure dieeten etc).
Maar kan er maar beter mee stoppen heb ik het idee. Word er gewoon bang van wat ik allemaal lees. Jammer dat er geen anticonceptiemiddel is die ook Acne tegengaat en niet zo schadelijk/gevaarlijk is.
In elk geval bedankt allebei voor de reacties!
ReagerenJohn (moderator)
9 mei 2018 om 21:59je moet er ook niet te zwaar aan tillen….miljoenen vrouwen gebruiken de pil en krijgen geen trombose….want ook de andere anticonceptie pillen hebben een verhoogd risico op trombose…
Reageren