Zoeken Vraag het forum

Spotting/ Doorbraakbloeding

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Ik ben bezig met een tweede achtereenvolgende strip van de pil.
    Nu heb ik 10 pillen van de tweede strip gehad dus met de eerste strip erbij 31 (21+10) pillen, maar ik krijg last van lichtelijke spotting/doorbraakbloeding. Wat kan ik het beste doen? Het is voor mij de eerste keer dat ik doorslik, dus ben benieuwd naar andermans advies.

De assistente van mijn dokter heeft wel eens gezegd dat ik ook een paar dagen twee pillen mag slikken omdat ik een redelijk lichte pil heb (ethinylestradiol/levonorgestrel teva 0,02 Mg / 0,1 Mg).
    Maar ik zou ook graag willen weten hoe het zit met de bescherming als ik gister nog seks zonder condoom heb gehad? Ik ben toch even goed beschermd? Maak me daar een klein beetje zorgen over.
    Ik weet dat ik een stopweek zou kunnen inlassen, maar kan doorslikken ook? Zou de spotting dan stoppen? En wat kun je zeggen over mijn volgende ongesteldheid. Ik ben namelijk wel van plan om na de tweede strip sowieso een stopweek te houden.

Ik ben geen pillen vergeten in de afgelopen weken. Ik heb hoogstens een pil een keer 2 uur later dan ik normaal gewend ben ingenomen. Dat kan geen kwaad neem ik aan? Dat is pas na 12 uur.
    En voor de zekerheid om te controleren: alcohol, neusspray, strepsils, paracetamol en clotrimazol hebben geen invloed op de pil toch?
    Ik hoop graag antwoord te krijgen op mijn vragen.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zou geen dubbele pillen slikken. Er is geen enkele garantie dat daardoor de bloeding gaat stoppen.
    Het best zou zijn als je ju een stopweek zou inlassen. Maar doorslikken kan ook. Of de bloeding dan zal stoppen zul je moeten afwachten. In alle gevallen heeft het in ieder geval geen invloed op de werking van de pil

Reageren
    Anoniem

Allereerst bedankt voor je antwoord.
    Uit je reactie kan ik opmaken dat ik nu nog gewoon beschermd ben? Kan ik dan een stopweek houden ook al heb ik gister nog seks gehad zonder condoom? Ik wil het allemaal even zeker weten.

En als ik doorslik en ik heb nog last van spotting, dan zal dat ook invloed hebben op mijn volgende menstruatie? Ik nijg nu eerder naar doorslikken, omdat de spotting/doorbraakbloeding eigenlijk best wel weinig is.
    Laatste vraag: Als de spotting meer zou worden, dan kan ik wanneer ik wil een stopweek inlassen, omdat ik met tweede strip bezig ben?

Reageren
    John (moderator)

Ja, je bent gewoon beschermd.
    Je kunt doorslikken en op het moment dat de doorbraakbloeding erger wordt, kun je altijd nog een stopweek inlassen. maar in ieder geval na de huidige strip en stopweek inlassen om de baarmoeder even op te schonen

Reageren
Reageer op: Spotting/ Doorbraakbloeding
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.