Zoeken Vraag het forum

Anaal Eczeem?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Premo

Dag allen,

Ik ben nieuw hier en ik hoop dat ik op dit forum terecht kan met mijn probleem.

Het betreft wat ik denk a e. Ik zweet regelmatig snel rondom mijn geslachtsdelen, anus en binnenkant dijen. Helemaal in de zomer of als ik op vakantie ben in tropische gebieden. Ik heb een kantoor baan en zit 8 uur per dag op een stoel waardoor het ook snel broeierig wordt daar beneden. Het levert mij normaal gesproken geen problemen op. Ik douche iedere dag, was mijzelf grondig en vermijd daarbij geparfumeerde zepen. Mijn geslachtsdelen en anus maak ik goed schoon met alleen warm water.

Echter, sinds ongeveer 2 jaar heb ik vaak en sinds een tijdje onophoudelijk een rode kring rondom mijn anus wat erg gevoelig is (niet knalrood maar meer dieproze) en zweet ik daar ook veel. Het lijkt echt op eczeem. Soms heb ik daarbij wat lijkt op een paar kleine rode blaasjes/kapotte huid in de rode kring en een gespleten huid in mijn bilnaad. Tijdens het drukken op de wc en het afvegen heb ik nu vaak een branderige pijn (niet inwendig dus maar uitwendig) en het voelt alsof mijn huid splijt. Daarbij kan de kapotte/gevoelige huid ook soms ook een heel klein beetje bloeden.

Ik gebruik nu elke dag sudocreme bij mijn anus na het douchen. Het verzacht het branderige gevoel en verminderd de rode kleur rondom de anus maar het verhelpt het probleem niet. Als ik geen crème gebruik dan wordt het alleen maar erger. Wat kan dit zijn en wat kan ik hier het beste tegen doen?

Ik heb hoop dat iemand mij weet te helpen, gr. Premo

6 reacties
    Reageren

De medische term voor de klachten van overmatig zweten is hyperhidrose (nl.wikipedia.org/wiki/Hyperhidrose), oftewel overmatig transpireren.

Hyperhidrosis komt veel voor en hyperhidrose heeft veel verschillende oorzaken. Daarom is het voorkomen of behandelen van hyperhidrose zonder de juiste oorzaak te kennen, niet goed mogelijk.

Hyperhydrose tussen de billen, zoals u beschrijft, kan een symptoom zijn van ernstig onderliggend lijden en daarom dient u uw zweetreet, zoals het noemt, altijd met uw huisarts te bespreken. Enkele mogelijke oorzaken van overmatig zweten tussen de billen zijn interne aandoeningen zoals diabetes mellitus en neurologische aandoeningen zoals een beroerte.

Wilt u laten weten wat het vervolg is voor u na het gesprek met uw huisarts?

Reageren
    Anoniem1
    Patrick

Klinkt heel vervelend maar ik herken het want heb hetzelfde.
    Heb je er wel eens een dermatoloog naar laten kijken?
    Ik sta sowieso onder behandeling van een dermatoloog ivm mijn psoriasis en het bleek dat dit ook psoriasis was.
    Behandeling op deze plek is inderdaad erg moeilijk omdat je tussen je billen en bij je penis(daar heb ik het ook)meestal wat zweterig bent en de huid dus vochtiger is.
    Ik was me hier dan ook met alleen maar warm water en zeep die de ph neutraal is.
    Verder heb ik altijd papieren zakdoekjes bij me en dep de huid als het ware enkele malen per dag droog.
    Verder kreeg ik ook het advies om geen vette zalf te gebruiken omdat de huid hierdoor op deze plek sterker gaat zweten.

Reageren
    Har

Mij helpt Sudocrem. Ik heb een zittend beroep.

Reageren
    David

Als dit is hoe het er uit ziet, hoop ik dat fusidinezuur crème gaat helpen want dit is nu het enige wat ik bij me heb. Sudocreme ga ik ook maar eens halen. Iemand anders nog een idee?

Reageren
    John (moderator)

Dat is wel een hele grote plek. Misschien verstandig om er mee naar de huisarts te gaan

Reageren
Reageer op: Anaal Eczeem?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.