Zoeken Vraag het forum

Droge mond na alcohol

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo Forum,

Ik ben een man van 31 jaar, ik heb sinds een tijdje last van een zeer droge mond en extreme dorst. Deze klachten openbaren zich vaak na het drinken van alcohol. Gek genoeg niet de eerste dag maar een paar dagen later. Als ik bijvoorbeeld op vrijdag flink gedronken heb, heb ik op zaterdag geen last maar komen de klachten op maandag opzetten en meestal voel ik me dan donderdag in de loop van de dag pas beter (en dan staat het weekend voor de deur en herhaalt het verhaal zich weer)

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn. Wat extra achtergrond info; ik ben man, 31 jaar oud, normaal gewicht +/- 80 kg 1,80 lang , ik gebruik geen medicijnen wel drink ik regelmatig alcohol. Ik zou zeggen in de door de weekse dagen in een gemiddelde week 5 tot 10 eenheden, in het weekend 20 tot 30 eenheden. ( dit betekent dus maandag t/m donderdag totaal 5-10 eenheden, vrijdag t/m zondag 20tot 30 eenheden. In weekenden waarin ik een feest heb of het warm weer is kan dit wat hoger liggen. Het betreft overigens uitsluitend (speciaal) bier en wijn, geen gedistilleerd. Overigens heb ik bij de HA wel al suiker laten prikken, het bloedsuiker was volgens de huisarts in orde hij heeft tegen me gezegd hetnog even aan te kijken.

2 reacties
    Reageren
    Anoniem

Alcohol onttrekt vocht uit het lichaam. Het lichaam houdt ook een vochtreserve aan. Een droge mond en extreme dorst gaan samen. Als je geen hart-conditie hebt (onwaarschijnlijk op 31-jarige leeftijd) is het een kwestie van meer non-alcoholische dranken drinken, liefst water, om het vocht-tekort aan te vullen. We hebben de afgelopen 2 weken wel extreem warm weer gehad, dus dan zweet je ook enorm veel vocht uit waardoor het extra vochtverlies ook daardoor kan komen.
    Nou, je hoeft geen dokter te zijn om te begrijpen dat 20-30 eenheden op een weekend extreem veel is. Eenheden zijn ongeveer gelijk, een normaal glas bier staat ongeveer gelijk aan een normale hoeveelheid wijn of whiskey.
    Als je een avond veel alcohol hebt gedronken, neem dan voor het slapen gaan 2-3 glazen water, dan voel je je de volgende dag een stuk beter.
    Je weet zelf ook wel dat 40 eenheden per week te veel is.

Een paar tips:
    – meng sapjes (ook vers geperst) en frisdrank voor de helft met water
    – drink geen cola om vocht binnen te krijgen, dat is niet te zuipen met de
    helft water
    – drink het vocht (zonder alcohol) langzaam op en bevochtig je lippen steeds
    – koffie is geen slechte drank, thee ook niet
    – hoe meer alcohol des te meer vocht om dat gif alcohol te verdunnen
    Dat helpt, maar nooit meer dan 4 liter op een dag in totaal, van te veel
    water/vocht kun je ook in een coma geraken.
    – Tsja, je voelt ‘m al aankomen: minder alcohol drinken. Probeer het eens te
    halveren in het weekend. Burst-shots richten de grootste schade aan.

Reageren
    ggz-klant

heeft alcohol ook psychische effecten, of blijft alcohol lichamelijk verbonden ?
    ik vraag me namelijk af waar het psychische het fysieke kruist, omdat ik
    een ggz-klant ben aan de hand van alcohol.

Reageren
Reageer op: Droge mond na alcohol
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.