- Anoniem14 december 2015 om 16:46
Hallo,
ik heb een vraagje over het alcoholgebruik in weekenden.
ik ben nu 21 jaar, maar drink vrijwel elk weekend (vrijdag en zaterdag) alcohol.[i][u]om even een voorbeeld te geven :[/u][/i]
[b]meestal drink ik wodka (eisjbergh) met energie/sinaasappelsap, hiervan drink ik 4 glazen en vaak nog 2/3 glazen malibu cola in de club zelf.het ligt eraan hoe ik me die dag erna voel qua wat ik drink. vaak heb ik dan niet eens trek meer in wodka en drink dan bijv liqeur 43.[/b]
elk weekend verschilt het wel wat ik drink, want als ik er geen trek in heb drink ik minder, of als het verkeerd valt dan drink ik niet door doordat ik bijv moet overgeven..
maar nu mijn vraag..
in hoeverre is het nou slecht dat ik elk weekend drink?
mn moeder is er niet echt blij mee, maar ik vind dat zolang ik door de weeks niet drink het niet erg is dat ik sterke drank drink in het weekend..graag jullie mening/ervaringen..
groetjes.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
14 december 2015 om 17:45Geen alcohol drinken is in alle gevallen beter dan wel alcohol drinken. Aan het drinken van alcohol is namelijk altijd een zeker risico verbonden. Zo kan ook regelmatig gebruik van kleine hoeveelheden leiden tot gewenning en teveel drinken. Dit geldt vooral voor mensen die hier door stress of genetische aanleg gevoelig voor zijn.
Daarnaast is de stof alcohol (ethanol) een kankerverwekkende stof (carcinogeen). Vrouwen lopen ook bij de ‘aanvaardbare’ hoeveelheid een lichtverhoogd risico op borstkanker. Wie meer drinkt dan de richtlijnen voor aanvaardbaar alcoholgebruik, loopt meer kans op bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, een hersenbloeding, leveraandoeningen, orgaanbeschadigingen, diverse soorten kanker, en verslaving.
Hier hoef je dus niet dagelijks voor te drinken. Je poetst nogal wat sterke drank in het weekend weg. Dat is in ieder geval een heleboel alcohol.
ReagerenAnoneim29 april 2018 om 16:37ik ben een meisje van 14, en drink om de week op zaterdag. Ik weet dat ik niet ‘ mag’ drinken. Maar ik drink dan met mijn vrienden. We zijn meestal met 5 vrienden en drinken dan 4 flessen sterke drank. Maar in hoeverre zou dit gevolgen kunnen hebben en wat voor gevolgen. Ik ben al een keer met een ambulance opgehaald vanwege dat ik helemaal dronken was gevoerd, en ik lag midden op straat. ( dit was niet met mijn vrienden) mijn maag is toen leeggepompt. Sindsdien let ik wel meer op. Maar ik zou graag willen weten wat de gevokgen kunnen zijn bij iemand van 14
ReagerenJohn (moderator)
29 april 2018 om 16:44Achterstand in de ontwikkeling van de hersenen en beschadiging van je lever.
ReagerenAnoniem29 april 2018 om 17:15maar erger dan dat word het niet?
ReagerenJohn (moderator)
29 april 2018 om 17:18Ik denk dat dat toch erg genoeg is.. Als je dat niet begrijpt is er toch waarschijnlijk al schade ontstaan.
ReagerenPeter30 april 2018 om 03:374 flessen sterke drank delen met 5 vrienden is bijna een fles per persoon.
En dat op 14-jarige leeftijd? En ook nog een meisje?Een delirium, ernstige hersenschade, nierschade, leverschade, Korsakoff syndroom en uiteindelijk de dood.
Reageren
Het is niet voor niets dat ze uit voorzorg je maag leeg pompen en het is ook niet zomaar dat alcohol niet mag worden verkocht aan 14-jarigen.