- Vraagsteller10 november 2017 om 18:58
Ik drink over het algemeen al jaren dagelijks alcohol, voornamelijk bier, ik denk gemiddels zo’n 9 blikjes 0.33 per dag (alleen s’avonds)
Onlangs voor iets anders een bloedtest laten uitvoeren, hierin kwamen ook de asat, alat en Gamma-GT waarden aan bod.
Deze zijn in de uitslag als volgt:
ASAT 26
ALAT 21
GGT 51
Op het eerste gezicht prima waarden volgens mij gezien het gebruik, als is de GGT waarde wat aan de hoge kant.
Volgens het UMC utrecht zijn vanaf 2015 de normwaarden voor de man: ASAT <35 , ALAT <45 , en Gamma-GT <55 (waar het jellinek spreekt over een normwaarde van 40, vreemd..)Nu lees ik mbt leverschade (http://www.medkennis.nl/bloedwaarden/asat-waarden/) :
ALAT is hoger dan ASAT: dit wijst op geringe leverschade.
ALAT is lager dan ASAT: dit wijst op ernstige leverschade.Nu ligt mij ASAT waarde een paar puntjes hoger dan de ALAT waarde, maar beiden liggen ruim onder de normwaarde voor de man.
Geld bovenstaande mbt de leverschade ook wanneer beide waarden onder de normwaarden liggen?
En, hoe groot moet het verschil zijn tussen beiden om een dergelijke diagnose te kunnen stellen?Maw: is hier iemand met kennis van zaken die (in dit geval enkel op basis van mijn waarden) iets zinnigs kan zeggen over de staat van mijn lever.
Ik heb veel gelezen over normwaarden etc, maar kom hier niet helemaal uit.
Alvast bedankt!
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 november 2017 om 19:17De waarden van het UMCG Zijn inderdaad geldende referentiewaarden. Maar kan soms wel verschil tussen verschillende labs zitten. Er zijn (nog) geen aanwijzingen voor leverschade.
Maar het is niet alleen de lever die schade kan oplopen. Ook de alvleesklier, nieren en hart- en bloedvaten kunnen beschadigd raken bij alcoholisme.
ReagerenVraagsteller10 november 2017 om 19:34Mbt de nieren waren de waarden als volgt:
Kreatinine 84 (normwaarde 50-110, volgens uitslagrapport )
Reageren
EGFR 96 (normwaarde 65-114, volgens uitslagrapport )John (moderator)
10 november 2017 om 19:37Dan ben je er tot nu toe wat lever en nieren betreft, goed vanaf gekomen
ReagerenVraagsteller10 november 2017 om 19:50Bedankt voor de antwoorden zover.
Het lijkt er op dat ik gezien het gebruik nog in een redelijk goede staat verkeer.
Reageren
Dit heeft misschien ook te maken met voldoende slaap, relatief gezond eet, en het slikken van supplementen die van pas komen bij overmatige alcohol innname (vitamine B-supplementen, esther C, D, om de vier dagen multivit. Van Solgar)
Verder slik ik al een jaar of 4 met regelmaat 8mg (twee capsules) Astaxanthine (zeer sterke natuurlijke anti-oxidant)
Niet om reclame te maken voor bovenstaande producten, maar wellicht van invloed geweest.Vraagsteller10 november 2017 om 20:12Met alle respect, Tandor. Bedankt voor je antwoorden zover.
Maar ik ben kritisch en hoop hier een antwoord te vinden van iemand met een medische achtergrond.
Daarom ging ik even kort graven en vond dit:https://www.huisarts.nl/vragen-en-antwoord/wie-is-tandor/
Mag ik je vragen: heb je een medische achtergrond, en: heb je een medische opleiding genoten?
ReagerenJohn (moderator)
10 november 2017 om 20:20Ik ben een zorgprofessional, met een aantal medische opleidingen/studies
ReagerenCatootje10 november 2017 om 20:51Alcohol maakt meer kapot dan je lief is. Zo zorgen de snelle suikers voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat kan zorgen voor ontregelingen in je hormonen en neurotransmitters. Ook zorgt alcoholgebruik voor de onttrekking van allerlei voedingsstoffen aan je lichaam, zoals zink, magnesium en vitamine B. Ook blokkeert alcoholgebruik het endorfine/DPP-IV-systeem. Verder vergt alcoholgebruik veel van je enzymcapaciteit en stoffen die de alcohol moeten afbreken. Ook heeft het een nadelige werking op je hersenen. En op je nierfunctie. Bij de afbraak van alcohol worden ook stoffen gevormd als acetaldehyde, die afgevoerd moeten worden. Teveel afvalstoffen vormen een belasting voor je lichaam. Van alles meten heeft weinig zin. Wat er allemaal gaande is in je lichaam kan je vaak niet meten, totdat het te laat is.
Kortom. Als je je gezondheid je lief is zou het verstandig zijn om flink te minderen dan wel te stoppen met alcoholgebruik. Met die hoeveelheden lijkt het een aardige verslaving en een verslaving is om een leegte op te vullen. Voor een betere bloedsuikerspiegel zou een bakje thee, in combinatie met volwaardige voeding, een veel beter idee zijn. In elk geval zorgen voor wat extra magnesium, om de gevolgen enigszins te beperken. En je eens verdiepen in wat alcoholmisbruik, want dat is het bij zulke hoeveelheden, met je doet. En eens naar de huisarts gaan hiermee lijkt me ook wel zinnig.
ReagerenVraagsteller10 november 2017 om 21:33@Catootje
Bedankt voor je waarschuwing.
Ik ben erg goed op de hoogte van eventuele gevolgen. En Calcium/Magnesium staat naast bovenstaande ook al een tijdje met enige regelmaat op het menu.Ik stel deze vragen niet met het doel om een excuus te hebben om eea voort te zetten.
Reagerenklaas20 december 2018 om 19:26alat143 asat76 gamma gt376
ReagerenAngelien5 januari 2024 om 17:24Mijn gammagt is 223. Asat 29 alat 26. Bloed afgenomen 2023 12 19.
ReagerenSjaaltje12 juni 2024 om 07:07Ggt stijgt door zware belasting.
Reageren
Men moet meerdere testen doen.
Als alleen ggt is is stoppen met ongezonde levenstijl goed en zakt ie ook weer