Ontbijtgranen, verstandig ontbijt of niet?

Ontbijtgranen, verstandig ontbijt of niet?

Het klassieke ontbijt is waarschijnlijk toch brood, maar ontbijtgranen worden steeds populairder en zijn een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt?

Wat zijn ontbijtgranen?

Ontbijtgranen worden gemaakt van verwerkte graan. Het wordt vaak gegeten met warme of koude melk, yoghurt, fruit of noten.

Ontbijtgranen worden vaak verrijkt met vitamines en mineralen. Dit betekent dat de voedingsstoffen worden toegevoegd om het voedzamer te maken. Voorbeelden van ontbijtgranen zijn:

  • Volkorengraanontbijt, gemaakt van tarwe.
  • Havermout, gemaakt van haver.
  • Muesli, gemaakt van gemengde granen, noten en gedroogde vruchten.
  • Cornflakes, gemaakt van maïs.
  • Gepofte rijstkorrels of volkorentarwevlokken. De korrels en vlokken worden met water, zout, suiker en moutextract gekookt, deels gedroogd, geplet en gepoft en soms nog geroosterd.
    Het aanbod wat we kunnen kopen is erg groot, en dat maakt het lastig om de juiste keuze te maken. Je hebt ongezonde en gezonde ontbijtgranen. Maar waar moet je op letten? Waar moet je niet te veel van eten?

Wel goed

  • Granen
    Graanvlokken waaronder haver, tarwe en rogge.
  • Fruit
    Maar dan wel ongesuikerd fruit.
  • Noten
    Noten en zaden (en dan de ongezouten en ongesuikerde) zijn goed, maar zorg ervoor dat je niet meer dan 30% noten en zaden hebt.
  • Suiker
    Maar geen toegevoegd suiker en het moet minder dan 5 gram suiker per portie bevatten.

Liever niet

  • Granen
    Dan bedoelen we de gesuikerde granen zoals cornflakes en gepofte rijst.
  • Fruit
    Het gesuikerde fruit, bijvoorbeeld banaan of kokos.
  • Noten
    De gezouten of gesuikerde noten.
  • Suiker
    Iedere vorm van toegevoegd suikers.

Ongezonde ontbijtgranen

Er zijn veel ontbijtgranen op de markt die niet zo gezond zijn. Deze reden hiervoor is dat er veel suiker aan is toegevoegd. Het maakt niets uit wanneer deze toegevoegde suiker in de vorm van appelsapconcentraat, rietsuiker of honing is. Voor ons lichaam is suiker gewoon suiker.
Voorbeelden hiervan zijn:

  • Rice crispies
    Chocopops en honeypops zijn rice crispies met respectievelijk een chocolade- en honinglaagje. Deze bevatten erg veel suikers en weinig vezels.
  • Cruesli
    Dat is een nieuwere, meer krokante vorm van muesli. Hier wordt de mix van haver-en tarwevlokken, gemalen kokos en stukjes hazelnoten, besproeid met de siroop van water, suiker, kokosnootolie en honing, in de oven gebakken tot een krokante koek. Vervolgens wordt deze koek tot stukjes gebroken. Deze cruelsi’s zijn er in allerlei verschillende soorten. Zo worden er vaak ingrediënten aan toegevoegd zoals; gedroogde appeltjes, rozijnen, gedroogde tropische vruchten en kokosvlokken. Dat klinkt allemaal heel gezond maar dit zorgt alleen nog maar voor meer suikers.
  • Granola
    Granola en muesli lijken veel op elkaar. Zowel granola als muesli bestaat uit een mix van noten, pitten, zaden en/of granen. Muesli is in principe ongezoet en niet geroosterd, terwijl granola gezoet en geroosterd is. Voor het zoeten wordt vaak honing gebruikt. Dit klinkt gezonder dan suiker, maar is het niet. Gedroogd fruit wordt hier vaak aan toegevoegd net zoals rozijnen, maar dat zijn weer meer suikers.
  • Cornflakes
    Cornflakes worden gemaakt van gebroken maïskorrels die men met water, zout, suiker en moutextract vermengt en inkookt. De gedeeltelijk ingedroogde korrels worden dan tussen gekoelde walsen geplet en daarna worden ze geroosterd. Echter, de cornflakes met een suikerlaagje of met een omhulsel van pinda, honing of chocolade zijn bedoeld voor kinderen maar deze zijn niet erg gezond.

Gezonde ontbijtgranen

De beste ontbijtgranen zijn, onbewerkte granen waarbij de graankorrel en de graanzemel nog intact zijn. Deze granen kennen we waarschijnlijk wel onder de naam volkoren granen. Ze zijn rijk aan voedingsvezels, vitamines, mineralen en spoorelementen. Voorbeelden hiervan zijn onder andere:

  • Havermout
    De haverkorrels worden gewassen, gepeld, gestoomd, klein geknipt en platgewalst, waardoor die bekende platte havermoutvlokken ontstaan. Havermout is misschien wel het gezondste ontbijtgraan dat er is. De reden hiervoor is de extreem hoge concentratie vitamines, mineralen, spoorelementen en vezels. Het bevat onder andere een bijzondere groep vezels met de naam bètaglucanen. Die werken cholesterolverlagend. Let wel, voor het gunstige cholesteroleffect moet je dagelijks 3 gram eten. Dat is best wel veel. Pas ook hier weer op voor havermout met een smaakje.
  • Brinta
    Brinta is fijngemalen volkorentarwemeel met een klein beetje zout waar je een pap van maakt door er water of melk aan toe te voegen. Het bevat ongeveer 10% vezels, wat voldoende is. Let er wel op dat je niet voor de variant met een smaakje kiest zoals de Brinta appel-rozijn. Deze bevat dan weer 21% suiker, waarvan 10% toegevoegde suiker.
  • Muesli (suikervrij)
    In de meeste gevallen bestaat gewone muesli uit een mix van haver- en tarwevlokken en tarwezemelen. Deze mix wordt besprenkeld met een siroop van water, suiker en honing en wordt gedroogd in de oven. Na het drogen voegt men nog rozijnen en hazelnoten toe. Let op de juiste samenstelling van de ingrediënten. Zo moet er veel volkoren granen inzitten en niet te veel fruit (maximaal 20%). Let er dan ook op, dat er aan dit fruit geen suiker is toegevoegd. Aan cranberry, ananas, mango en papaja is namelijk vaak wel suiker toegevoegd. Kokos (is eigenlijk een vrucht) is niet zo gezond. In kokos zit namelijk veel vet, van het ongezonde verzadigde soort.

Tot slot

Laat je niet verleiden door allerlei mooie verpakkingen en teksten zoals biologisch, oer-, natuurlijk, authentiek en zonder toegevoegde suikers. Dit laatste wil niet zeggen dat het product geen suikers bevat. Maar kijk naar de hoeveelheid koolhydraten die erin zitten. Hoe meer koolhydraten (en met name suikers), hoe sneller je bloedsuikerspiegel stijgt en hoe sneller deze vervolgens weer daalt. Het gevolg is dat je snel weer trek krijgt. Maar kijk ook naar de hoeveelheid vezels. Hoe meer vezels, des te langzamer je bloedsuikerspiegel stijgt en des te langer jij verzadigt blijft.

 

Bronnen: Consumentenbond.nl en voedingscentrum.nl

9 reacties op “Ontbijtgranen, verstandig ontbijt of niet?
  1. Ik eet als ontbijt wat magere yogert met 3 pruimen en 3 abrikozen, en wat klein fruit voorjaar aardbei en nu groene druiven.
    En dat bevalt mij heel goed

    Geschreven door Anoniem op
  2. Iedere dag 2 keer havermout. Ene koud met platte kaas en fruit, ene warm met pitten zoals zonnebloem, chiasa zaad en noten. Lekker!!!

    Geschreven door Lowie op
  3. Ik ben Lowie
    [email protected]
    30 kg vermagerd door over te schakelen op havemout in verschillende vormen 2 keer daags.
    Stuur gerust een mail als je info wil…
    Lowie Geens

    Geschreven door Lowie op
  4. In de tekst staat 3 gram. Lijkt mij erg weinig. Zou dat niet 30 gram moeten zijn?

    Geschreven door Westenwind op
  5. Let wel op als je problemen hebt met je maag, met al die granen eten !

    Geschreven door Anoniem op
  6. Mijn ontbijt bestaat uit 2 volkoren boterhammen en 1 volkorenbeschuit of meergranenbeschuit.
    Daar doe ik Becel margarine en rozenbotteljam op. Daar drink dan een kopje groene thee bij of anders mineraalwater.

    Geschreven door vogelvrouwtje op
  7. Elke dag als ontbijt: kom volle kwark of volle boerenyoghurt met havermout met fruit uit eigen tuin! Pruimensap ongezoet is een aanrader als je voor echt gezond wil gaan.
    Vele variaties mogelijk dmv blenderen.

    Geschreven door Hamala op
  8. Af en toe zie je door de bomen het bos niet meer. Dan denk heel gezond te ontbijten en zit er toch veel suiker in. Je bent ook zoveel soorten granen. Eet nu dat van bolletje met fruit en boerenyoghurt. Is erg lekker.

    Geschreven door Cornel op
  9. Elke ochtend kom met 150 Gr kwark, aardbeien en havermout.
    Tussen de middag 2 boterhammen ( meergranen) met mager beleg.
    Gewoon avondeten!
    Goed bezig???

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief