Zoeken Vraag het forum

tweede week stopweek, niet ongesteld. beginnen met strip of niet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Best een lastige situatie:

Ik heb op de 14e dag van mijn pilstrip sex gehad. Toen ben ik twee dagen mijn pil vergeten in te slikken doordat er wat ergs gebeurd was in mijn familie waardoor ik niet dacht aan de pil.
    Ik heb gelijk een morning-after pil geslikt, dit was nog binnen de aanbevolen 72 uur.
    Aangezien ik niet wist wat ik moest doen, heb ik maar besloten om mijn stopweek te beginnen. Het is nu een week na dat ik eigenlijk een pil had moeten slikken dus ik zou nu met een nieuwe strip moeten beginnen.
    Maar ik ben nog niet ongesteld geworden.
    Moet ik nu beginnen met een nieuwe strip en mogelijk een zwangerschapstest doen? of moet ik wachten totdat ik ongesteld wordt en dan beginnen met een nieuwe strip en dan een maand lang geen seks hebben of in ieder geval met condoom?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

De bijsluiter lezen kan ook verhelderend zijn…….
    Ja was pillen vergeten in de derde week van de strip. De MAP was niet nodig geweest als je zonder stopweek gewoon met een nieuwe strip was doorgegaan. Na het nemen van de MAP was de pil 7 dagen ook niet betrouwbaar.

Dat je menstruatie nu uitblijft kan een gevolg zijn van het nemen van de MAP. Je cyclus kan wel een beetje in de war worden geschopt. Het is mogelijk dat je in de nieuwe strip een doorbraakbloeding krijgt.

Start gewoon weer op tijd met de pil. Gebruik de eerste 7 dagen van de strip voor alle zekerheid aanvullende contraceptie. Na die 7 dagen ben je in ieder geval weer beschermd door de pil.

Doe ook even een zwangerschapstest om een zwangerschap uit te sluiten

Reageren
    Anoniem

Heel erg bedankt voor je antwoord.

Maar wat nou als ik gewoon nu wacht op mijn ongesteldheid en dan op de eerste dag weer begin met een nieuwe pillenstrip? Net zoals hoe je dat moet doen als je voor het eerst begint met de pil? Want klopt mijn hele cyclus dan nog wel als ik nu weer begin terwijl mijn ongesteldheid nog niet begonnen is?

Is tevens niet het enige nadeel als ik wacht op mijn ongesteldheid dat ik dan een maand lang niet beschermd ben i.p.v. 7 dagen?

Ik wil namelijk prima beginnen vanavond met een nieuwe pillenstrip en dan een zwangerschaps test doen, maar of die mij nu al met zekerheid kan vertellen dat ik dat ik net een week zwanger ben? Dat vind ik altijd een onzekere kwestie.

Nogmaals erg bedankt voor uw hulp.

Reageren
    Anoniem

Mijn excuses.

Ik heb het antwoord al. Dank je wel voor je moeite.

Reageren
    John (moderator)

Als je nu stopt met de pil, is je cyclus ook in de war en ga je ontpillen. Maar in principe zou je dat kunnen doen. Als je dan weer start op de eerste dag van de menstruatie ben je ook weer meteen beschermd.

Een zwangerschapstest zou alleen zin hebben voor eerdere seks.
    Een test kan pas 2,5-3 weken na seks.

Persoonlijk denk ik dat je gewoon weer met de nieuwe strip moet beginnen. Wel de eerste 7 dagen aanvullende conceptie gebruiken. Het kan zijn dat je een doorbraakbloeding gaat krijgen als nu weer met de pil start. Maar dat is dan zo.

Reageren
Reageer op: tweede week stopweek, niet ongesteld. beginnen met strip of niet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.