- vincentv26 maart 2014 om 12:08
Ik voel me wat opgejaagd door gebrek aan privacy in Nederland omdat alles minitueus geregistreerd wordt in het Medisch dossier.
Is het ook mogelijk om over de grens, in Belgie bijvoorbeeld, [u]anoniem[/u] rontgen fotos te laten maken zodat ik me nergens zorgen over hoef te maken?6 reactiesReagerenJohn (moderator)
26 maart 2014 om 12:43Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waar je je dan zorgen over maakt?
Reageren
Vind je het zo bezwaarlijk als er in je patiëntendossier bij de huisarts een verslag komt van de röntgenfoto’s? Mij lijkt het juist zinvol als de huisarts over die informatie beschikt als er een keer iets aan de hand met je is.
Je kunt ook in Nederland op eigen kosten röntgenfoto’s laten maken die verder niet in je medisch dossier komen.vincentv26 maart 2014 om 12:53Ik ben juist wel bezorgd, want als er in de toekomst sprake is van een baan bij een werkgever wiens verzekeraar mijn medisch dossier wil inzien, en mijn baan hangt er van af, dan kan het wel een heikel punt worden.
Reageren
Ik heb nu klachten, en ik wil eerst even zelf ‘polshoogte’ nemen dmv een foto, anoniem liefst.
Maar reuze handig als die mogelijkheid er al is, zeg jij net. Maar dan moet er ook een arts aan te pas komen voor de interpreatie van de foto’s, dat kan ook anoniem?John (moderator)
26 maart 2014 om 13:09Een verzekeraar van een werkgever het geen recht op inzage in je medisch dossier.
Een werkgever kan wel vragen om een medisch onderzoek te laten doen, maar dat moet dan echt in relatie staan tot de baan die ze aanbieden.Als je bij een diagnostisch centrum een MRI, CTscan of röntgenfoto’s laat maken worden die beoordeeld door een radioloog van het diagnostisch centrum die daar een verslag van maakt. De kosten zullen daar ook naar zijn.
Reageren
Als je een dergelijk onderzoek via de huisarts laat doen, kun je de huisarts vragen om die gegevens niet op te nemen in je dossier of ze te verwijderen als ze er wel in staan.vincentv26 maart 2014 om 13:52Ja, ik bedoel dus dat de verzekeraar wel eerst om toestemming voor inzage zou vragen, op die manier.
Reageren
Maar ik wist helemaal niet dat gegevens kunnen worden verwijderd zonder zwaarwegende reden. Het klinkt logisch, maar ik wist er niet van.
Dus kortom.. ik ga naar de huisart en vraag of hij die en die gegevens wil verwijderen omdat ik me er niet comfortabel bij voel. Hij zou dat kunnen doen en dan is meteen ook de kous af, in die zin dat er ook geen kopietjes van die gegevens elders worden bewaard, ziekenhuis e.d?vincentv26 maart 2014 om 14:02En trouwens, bedankt voor je antwoord Tandor, ik heb al 2 uur naar antwoorden gezocht maar maar kan weinig zinnigs vinden behalve wat algemene info. Dus het helpt enorm.
ReagerenJohn (moderator)
26 maart 2014 om 14:26Je kunt inzage in je gegevens krijgen. Of er een overlapping zit in het dossier van de huisarts en het ziekenhuis bijvoorbeeld weet ik natuurlijk niet. Als de huisarts gegevens verwijderd zijn die niet automatisch in het ziekenhuis verwijderd. Zo ver is men nog niet met het online medisch dossier.
In het geval van nu, zou je dus een verwijzing kunnen vragen voor röntgenfoto’s die ja dan in een diagnostisch centrum zou kunnen laten maken. De foto’s kun je op CD krijgen en het verslag ervan gaat dan rechtstreeks naar je huisarts. Die kun je vragen om de gegevens te verwijderen of niet op te nemen. Overleg dat maar eens met je huisarts.
Reageren