- Sophie2 januari 2018 om 10:44
Beste allemaal,
Ik wend me tot een forum omdat ik het zelf écht niet meer weet.
Sinds iets meer dan anderhalf jaar heb ik de Mirena Spiraal. Na bijna tien jaar de pil te hebben geslikt was dit een welkome vervanger. Minder hormonen en niet meer dagelijks denken aan anticonceptie.
Het eerste jaar was ik zeer tevreden over de Mirena. Ik werd in zijn geheel niet meer ongesteld en had ook geen buikpijn rondom de periode dat ik het moest worden. Kortom, ideaal.Na ongeveer een jaar begon ik toch weer maandelijks licht te menstrueren. Niet veel en het was ook prima. Na ongeveer twee menstruaties werd het onregelmatiger. Ineens een keer drie weken achter elkaar licht bloedverlies, soms ineens bloedingen tussendoor, soms elke drie weken ongesteld. Ik begon daarnaast maandelijks mijn eisprong te voelen. In principe vond ik alle bovenstaande ‘klachten’ niet heel vervelend en gewoon bij mijn spiraaltje horen.
Tot ik plotseling, na mijn laatste menstruatie vervelende krampen in mijn onderbuik voelde. Het constant een lichte menstruatiepijn met daarnaast zeer pijnlijke steken aan de linkerkant van mijn buik, ter hoogte van mijn eierstok.
Ook straalde de pijn uit naar mijn rug. Na ongeveer twee weken met deze pijn ben ik naar mijn huisarts gegaan. Ik kom daar letterlijk nooit, dit was de tweede keer in vijf jaar tijd, dus ik kende haar eigenlijk niet. Ik had niet het idee dat ze mijn klachten heel serieus nam. Wel stuurde ze me door voor een echo. Ook heeft ze zelf mijn inwendig gevoeld en dit was verder niet pijnlijk.
De echo gebeurde niet bij de Gyn maar bij een diagnostisch centrum. Het was een uitwendige echo met volle blaas.Zoals de echoscopist al een beetje liet doorschemeren was er op de echo niets bijzonders te zien. Hartstikke fijn natuurlijk, maar de pijn is nu, weer twee weken later, nog steeds aanwezig. Op sommige momenten is het beter dan andere momenten, maar dagelijks heb ik er last van.
Soa Test is allemaal negatief. Een uitstrijkje is niet gemaakt, maar die heb ik twee jaar geleden preventief laten maken en daar kwam gewoon pap1 uit. Lijkt me niet dat dat twee jaar later heel anders kan zijn.Zelf heb ik nog nooit een blaasontsteking gehad, maar ook daar heb ik aan gedacht. Echter heb ik geen last met plassen, en ook lijkt mijn urine gewoon normaal.
Ik ga vandaag de huisarts weer terug bellen, maar zelf weet ik het echt niet meer.
Ik vind die pijn ontzettend vermoeiend en ik maak me ook zorgen, ondanks dat er op de echo niets te zien is.Mijn vriend en ik hebben nu nog geen kinderen, maar wel die wens op termijn.
Ik heb zelf wel heel erg het idee dat het een gynaecologisch probleem is en niet iets met mijn darmen oid. Dit omdat ik de pijn écht herken als menstruatiepijn en de steken die ik heb tijdens mij eisprong.
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ik hoor het heel graag.2 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 januari 2018 om 13:40Moeilijk om daar zo iets over te zeggen. Het is in ieder geval goed, dat je naar de huisarts teruggaat , Vraag dan een verwijzing voor de gynaecoloog.
ReagerenCatootje3 januari 2018 om 09:39Gebruik van de pil bevordert een toestand van oestrogeendominantie. Een spiraaltje heeft weer andere hormonen, die je eigen hormoonhuishouding verstoren. Niet meer ongesteld worden is ook geen gezonde situatie, ook al kan het makkelijk lijken. Verder zorgt hormonale anticonceptie voor de onttrekking van allerlei vitaminen en mineralen aan je lichaam, onder andere zink dat erg belangrijk is voor je hormonen en je algehele weerstand.
Reageren
Naast door de hele medische molen te gaan zou je dus ook kunnen kijken naar oorzaken. Dat spiraaltje dus. Heb zelf een pessarium omdat ik geen hormonengeknoei wil.