- Anoniem17 augustus 2019 om 23:43
Ik gebruik sinds kort een mondspoelmiddel van Listerine als aanvulling op mijn mondhygiëne. Volgens het product kan het tot 97% plaque verwijderen die je vergeet tijdens het tandenpoetsen. Ik merk dat het voor mij wel effect heeft. Ik voel me fris na gebruik en de spleetjes tussen mijn tanden blijven lekker open.
Nu las ik wel wat heftige dingen met betrekking tot mondspoeling. Het zou onder andere een verhoogde kans op mond- en keelkanker geven. Is dit echt zo? Ik gebruik het gewoon zoals aanbevolen op de verpakking 2x per dag 20ml. Het brandt wel als ik het gebruik maar het is geen pijnlijke branding zeg maar. Het is juist een lekker gevoel alsof alles wordt schoongebrandt.
Er zit alcohol in staat er op de verpakking. Daar heb ik ook allerlei horrorverhalen over gelezen.. vraag het liever hier dan op een tandartsenforum want die hebben toch een beetje een belang erbij wil gewoon een eerlijk objectieve mening over mondspoelmiddelen met in het bijzonder producten met alcohol erin.
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 augustus 2019 om 23:47Dat is ongevaarlijk
ReagerenAnoniem17 augustus 2019 om 23:59Dank je John. Ik weet niet of je er specifiek kennis over hebt maar ik heb ook gehoord dat mondspoeling zuur kan zijn en dat het dus het glazuur van je tanden kan laten verdwijnen. Ook een fabeltje? Lijkt me sterk toch anders wordt het niet zo goed verkocht. Als je het niet weet is het niet erg. Blijf het wel gebruiken het is tot nu toe echt een oplossing (maak om een of andere reden erg snel plaque aan wat dan weer snel weg moet voordat het tandsteen wordt. Kan liggen aan de samenstelling van je speeksel zeggen ze is niks aan te doen helaas.)
ReagerenJohn (moderator)
18 augustus 2019 om 00:10Dat zijn fabels
ReagerenAnoniem18 augustus 2019 om 01:57Dank je wel ?
ReagerenCatootje18 augustus 2019 om 07:43Lijkt me wel dat ook goede bacteriën eraan gaan. Kreeg zelf stinkende ontlasting door dat middel. Zou liever kiezen voor een natuurlijk middel, zoals met colloïdaal zilver of bepaalde kruiden.
ReagerenKristof19 augustus 2019 om 00:19Ik kreeg er mondschimmel van…
ReagerenAnoniem19 augustus 2019 om 21:55@ Catootje
Dank voor je tip. Ik heb er inderdaad over gelezen dat ook goede bacteriën worden gedood. Tot nu toe werkt het wel afdoende voor me. Wat jij schrijft herken ik wel een beetje. Heb beetje last van flatulentie die wel een beetje stinkt (kan gênant zijn geen leuk probleempje) en ontlasting ruikt beetje anders sinds ik het gebruik.
@ Kristof
Ai, dat is niet zo lekker inderdaad. Zoals het bij mij werkt nu denk ik juist het tegenovergestelde. Ik had hiervoor een aardig witte tong… sinds het gebruik van mondspoelmiddel begint deze echter steeds beter uit te zien.
Ik neem jullie verhalen mee en hou me aan de maximale hoeveelheid die ik mag nemen per dag. Kijken hoe het gaat de komende tijd.
Reageren