Zoeken Vraag het forum

Knak bij ribben

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • vdg

Mijn linker rib steekt iets meer uit dan mijn rechter rib, maar ik heb gehoord en gelezen dat dit normaal is. Maar ik heb ook al een tijdje dat mijn linker rib (of een spier bij een rib of iets dergelijks, ik weet niet wat het is) knakt. Er gaat dan telkens wat op en neer als ik beweeg (dit kun je ook voelen als je je hand erop legt) en als ik dan gewoon door ga met bewegen enzovoort dan houdt het na een tijdje ook weer op. Ik heb dit niet iedere dag hoor, maar ik vind het een eng gevoel en ik wilde graag weten wat dit kan zijn. Ook al is het niet ernstig, ik ben toch benieuwd wat er precies knakt. Ik heb hyperventilatie en een lichte astmatische reactie, dus ik vroeg me af of dit hier misschien ook wat mee te maken heeft? Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

8 reacties
    Reageren
    Anoniem

Wat je beschrijft is waarschijnlijk gewoon een wat onwillig spiertje dat wat vermoeid is en dan wat kan gaan trillen. Dat is verder onschuldig hoewel ik mij kan voorstellen dat het er soms best raar uitziet.

Reageren
    vdg

bedankt voor de reacties!
    oh dat stelt me wel gerust ja.
    ja ik dacht ook wel eigenlijk dat het een spier was, maar voor de zekerheid zette ik het toch maar even in dit forum. je ziet er verder niks van hoor dus dat maakt me niet uit. het voelt alleen een beetje eng, vreemd en irritant. maar ja als het onschuldig is dan laat ik het maar zo he!
    nogmaals bedankt!
    groetjes

Reageren
    Thieme

Of de klachten onschuldig zijn kan alleen een arts vaststellen op basis van lichamelijk onderzoek. Het is jouw verantwoordelijkheid te bepalen of je het nodig vindt een arts te raadplegen.

Reageren
    vdg

ja dat is waar thieme, ook jij bedankt voor je reactie. ik denk dat ik het nu nog niet nodig vind om een arts te raadplegen. misschien als ik ergens anders voor naar de dokter moet, dat ik het er dan even bij vermeld! ik heb binnenkort ook cesartherapie, misschien weet zij er ook wel wat van.
    nouja het is gelukkig niks waar ik echt pijn van heb, maar bedankt.

Reageren
    Fleur

Ik denk dat je met deze klacht juist bij een Cesar therapeut goed terechtkunt. Cesar therapie behandelt klachten aan het bewegingsapparaat en helpt bij het voorkomen van klachten ten gevolge van een verkeerde lichaamshouding en verkeerde bewegingen.

Reageren
    vdg

Hoi Fleur,
    Ja ik kom net van mijn cesartherapeute af en heb haar deze knak ‘voorgelegd’.
    Ze zei dat het waarschijnlijk een tijdelijk overbelaste spier is en als je dan een beweging maakt kan het zijn dat die spier opeens ontspant, maar het kan ook zijn dat hij samentrekt geloof ik.
    maar het is zo dat ik geneigd ben om met me borstkas te ademen ipv met me buik zegmaar, dus waarschijnlijk raken zo mijn spieren overbelast, denkt ze.
    nouja, niks ernstigs in ieder geval en zo kan ik het een beetje beter benoemen. (:

Reageren
    Jdv

Ik ervaar precies hetzelfde! Dat het overbelasting is betwijfel ik. Heb er zelf namelijk al een aantal jaren last van maar niet constant. Het knakken begint steeds vervelender te worden en geeft een naar gevoel bij het liggen/zitten/bewegingen/sporten.
    Is er in de loop van de jaren ooit nog iets naar voren gekomen?

Reageren
Reageer op: Knak bij ribben
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.