Zoeken Vraag het forum

Test

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Als je na 4 weken een negatieve test had op syfilis, moet je dan nog weer een keer testen?

20 reacties
    Reageren
    Anoniem

Nee, vier weken is voldoende.

Reageren
    Anoniem

Nu een paar maanden later lees ik dat vier weken toch niet voldoende zijn?

Reageren
    Anoniem

De richtlijn geeft aan: testen vanaf vier weken en bij negatief herhaling na drie maanden. Of dat laatste nodig is, zou ik mede laten afhangen van het gelopen risico.

Reageren
    Anoniem

Je wilt toch zekerheid. En hier werd gezegd dat opnieuw testen niet nodig was en vier weken voldoende was. Dat is dus een beetje voorbarig en klopt dus eigenlijk niet.

Reageren
    Anoniem

Bij de laatste keer testen op hiv is trouwens syfilis ook weer meegenomen. Deze test was op zes weken en was negatief. Maar dat is dus ook nog niet voldoende. Ik word gek van dat testen zeg en al die verschillende windowfases.

Reageren
    Anoniem

Je leest niet wat ik schrijf, namelijk dat het gelopen risico ook meegewogen moet worden.

Je word gek van “al dat testen” omdat je niet duidelijk maakt waarom je al die testen laat uitvoeren. Welk risico is er (wel of niet) geweest, en waarom wil je die testen allemaal laten doen?

Je maakt er een wetenschappelijke analyse van terwijl je geen arts bent… dat is inderdaad heel vermoeiend.

Reageren
    Anoniem

Ik heb orale seks (pijpen en rimmen) gehad zonder condoom maar zonder klaarkomen. Voor de anale seks heb ik een condoom gebruikt.

Reageren
    Anoniem

Daar kan je natuurlijk syfilis van oplopen, maar de kans is nou ook weer niet heel groot. Het hangt er ook vanaf of het met een man of vrouw was. Bij MSM (mannen die seks hebben met mannen) komt syfilis vaker voor dat bij heteroseksuele vrouwen.

Als je dit vaker doet, dan is het te overwegen om je elke vier maanden te laten testen middels een standaard soa test (hiv, syfilis, gonorroe, chlamydia), dan “vang” je eigenlijk altijd wel tijdig een infectie af.

Het heeft namelijk geen enkele zin om een test na vier weken te doen, en dan nog eens na zes weken. Zo kan je bezig blijven.

Reageren
    John (moderator)

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/syfilis

Hier staat alles in over het testen en wanneer een controle test bij 3 maanden gedaan moet worden

Reageren
    Anoniem

Bij een negatieve syfilistest na 6 weken heb je een zeer hoge betrouwbaarheid van meer dan 95%. Een nieuwe test na 3 maanden is eigenlijk niet nodig tenzij je dat graag wilt voor je eigen geruststelling.

Dit antwoord krijg ik van Sense

Reageren
    Anoniem

In oude topics staat ook dat vier weken voldoende zijn. Sinds wanneer is dat weer verlengd?

Reageren
    Anoniem

Er is niks verlengd. Je hebt inmiddels alle antwoorden op je vragen. Zie onder andere mijn antwoord van 24 oktober 2024 om 15:14 en het antwoord van John van 24 oktober 2024 om 17:06.

Reageren
    Anoniem

Dus vier weken waren nooit voldoende

Reageren
    John (moderator)

Ik had een link gestuurd over het testen en wanneer er na 3 maanden nogmaals getest moet worden

Reageren
Reageer op: Test
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.