- Ray4 april 2022 om 13:53
Hey John. Via mijn huisarts heb ik mij laten screenen op lues. Een labo stuurden de negatieve uitslag terug.
De screening gebeurde via testen met de namen ‘Syfilis AS (clia)’ en ‘RPR’. RPR ken ik wel maar wat betekent Syfilis AS (CLIA) en waarvoor dient het? Beide waren wel negatief.5 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 april 2022 om 15:17Ook dat is een test om antistoffen op te sporen
Reageren
Serologische testen: treponemale testen
Voorbeelden hiervan zijn de FTA-ABS (fluorescent treponemal
antibody absorption-test), TPHA/TPPA (T. pallidum
haemagglutination assay/ T. pallidum particle agglutination),
enzyme immuno assay (EIA) op IgM en chemiluminescence
immunoassays (CLIA). In eerste instantie wordt een treponemale
test als de TPHA gebruikt als screeningstest om specifieke
Treponema-antilichamen op te sporen.Ray4 april 2022 om 15:25Wat is IgM john? Mijn arts zei iets van IgG en Igm, zijn dit allebei antistoffen? Zoeken ze met Syfilis AS (clia) naar deze beiden?
ReagerenJohn (moderator)
4 april 2022 om 15:31Dat zijn antistoffen
Reageren
Syfilis AS AS staat dus voor antistoffenRay4 april 2022 om 16:05Dank u. Nog een laatste vraag John, kan Syfilis AS (clia) ook oude antistoffen aangemaakt jaren geleden opsporen of enkel een recente besmetting? Ik begreep de uitleg van mijn huisarts niet zo goed. Ik vertelde een paar jaren geleden een korte risicocontact te hebben gehad, zonder symptomen achteraf, maar hij maakte onderscheid tussen IgG en IgM om mij gerust te stellen.
ReagerenJohn (moderator)
4 april 2022 om 16:08Antistoffen blijven altijd aanwezig als er eenmaal een infectie is geweest
Reageren