- Mieke18 april 2026 om 21:03
Mijn vriend heeft zich door een man laten pijpen. En erna anaal de man gepenetreerd met condoom, op het einde zat het condoom er nog tot de helft rond. Alleen dat deel van zijn penis is anaal naar binnen gegaan want zijn penis was al slapper aan het worden. Kan dit kwaad voor hiv?
7 reactiesReagerenHiv weg ermee18 april 2026 om 21:30Ja zonder condoom iemand in z’n artiesten ingang nemen geeft kan op hiv.
Reageren
Peter (huisarts)
19 april 2026 om 20:43Mieke20 april 2026 om 07:06Ook als je een condoom draagt?
ReagerenAnoniem20 april 2026 om 18:28De link die Peter geeft is toch duidelijk?!
Overigens een opmerkelijk gedetailleerde vraag die jij stelt. Was je erbij?
ReagerenMieke22 april 2026 om 11:18Hoi, ja ik was er idd bij. Heb ondertussen contact gehad met een dokter. Mijn vraag was vrij duidelijk, en de reactie erop was dat je hiv kunt krijgen door anaal zonder bescherming. Maar dat was mijn vraag niet…dus ben ik nog niet wijzer geworden ervan. Mijn vraag was als je anaal heb gepenetreerd met condoom en het condoom is bovenaan wat naar beneden gekomen maar zit nog heel strak rond eikel en de rest van. De penis kun je dan ook hiv krijgen. De link die Peter stuurde zijn gewoon algemene dingen, dat is bij ons niet van toepassing geweest, geen bloed niks anaal zonder bescherming en geen sperma in mond of anus geweest.
ReagerenAnoniem22 april 2026 om 13:53Jouw vriend heeft zich door een man laten pijpen. -> geen risico voor hiv voor jouw vriend (en ook niet voor de persoon die pijpt)
Jouw vriend heeft een man anaal geneukt met condoom. Het condoom was echter niet over de volledige lengte van de penis afgerold (zo begrijp ik het). -> geen risico voor hiv voor jouw vriend en ook niet voor de andere persoon. Ik licht het toe.
Hiv virus komt (bij een man) voor in bloed, sperma en voorvocht (veel minder). Het is een risico wanneer iemand een van die drie in zijn lichaam krijgt. B.v. anaal. Maar het was juist andersom, jouw vriend was de insertieve partner. Dat deel van de penis waar mogelijk hiv virus “uit” kan komen is de eikel (sperma, voorvocht), en die zat nou net wel in dat condoom.
Voor de insertieve partner, dus de persoon die de top is, is het risico sowieso veel kleiner dan voor de ontvanger (bottom).Mogelijk is dat anders wanneer er veel zichtbaar bloed aan de orde was. Maar ook dan: met condoom zoals je beschrijft is dat risico voor je vriend nihil. Hopelijk is het nu duidelijker.
Ik zou me dus geen zorgen maken.
ReagerenAnoniem23 april 2026 om 21:25Geen dank. Graag gedaan!
Reageren