- Svn28 mei 2025 om 19:00
Ik heb 17 dagen geleden onveilig seks gehad. En ik heb na 16 dagen een combo 4gen test gedaan. Die was negatief. Alle andere soa’s ook getest en die waren ook allemaal negatief. Is dit een bemoedigend ? Ik weet dat ik nog een keer moet testen, maar hoe groot is de kans dat bij 4 weken en 6 weken alsnog naar positief gaat?
11 reactiesReagerenJohn (moderator)
28 mei 2025 om 19:1216 dagen was dus echt te kort. Daar valt niks ver te zeggen
Reageren
Je kunt bij 4 weken testen , maar als de test negatief is zal je alsnog een controle test moeten doen bij 6-8 wekenSvn28 mei 2025 om 19:17Ja ga ik doen.
Maar vandaag bij de kliniek werd mij verteld om bij 21 dagen nog keer te testen en die zal dan voor 99 procent betrouwbaar zijn. Maar dat klopt dus niet ?
ReagerenJohn (moderator)
28 mei 2025 om 19:40Ik raad het af.. Het is te vroeg.
Reageren
Vooralsnog haal je 99 % betrouwbaarheid pas bij 6 weken. Er zullen testen komen waarmee sneller getest kan worden maar tot nu geven de richtlijnen nog steeds 6 weken aan om HIV te kunnen uitsluiten.Svn28 mei 2025 om 20:04Maar komt het nooit voor dat er bij 16 dagen testen iemand positief wordt getest?
En nog 1 vraag. Ik lees overal dat bij vaginale seks als man zijnde 1 op de 2500 kans hebt op besmetting. Is dat een ook fabel?
Echt ontzettend bedankt dat je reageert op mijn berichten.
ReagerenJohn (moderator)
28 mei 2025 om 20:14Of het nooit voor komt kan ik niet zeggen. Maar dat is ook niet de essentie.
De kans op een hiv-besmetting bij heteroseksueel contact zonder bescherming is relatief klein, maar niet nul. Uit studies blijkt dat de kans op overdracht per seksueel contact gemiddeld rond de 0,1% ligt. Dit betekent dat bij 1.000 onbeschermde heteroseksuele contacten er gemiddeld één besmetting plaatsvindt.
Factoren die de kans op besmetting kunnen verhogen zijn onder andere:
– Een hiv-positieve partner met een hoge virale lading (zonder medicatie).
– Aanwezigheid van andere SOA’s, die de huid of slijmvliezen kwetsbaarder maken.
– Ontvangende anale seks, waarbij het risico hoger is dan bij vaginale seks.Bron: HIV vereniging en SOApoli
ReagerenSvn28 mei 2025 om 20:27Dankjewel!
Nu doorbijten tot 6 weken voorbij zijn om opnieuw te testen.
Ontzettend stressvol.
ReagerenSvn6 juni 2025 om 17:35Ik ben inmiddels een week verder en nog een test gedaan, dus na 24 dagen en die was ook negatief. Ik heb een 4gen combo test gedaan.
Ook andere soa s nog een keer getest en die waren ook weer negatief.
Zegt dit nog steeds niks?
En in de kliniek een gesprek gehad en daarbij gaf de zorgverlener aan dat hiv enkel via bloedcontact en sperma een reële kans van overdracht heeft en dat vaginaal vocht geen gevaar vormt.
Dat maakt me mij positief maar ook een beetje ongeloofwaardig.
ReagerenAnoniem6 juni 2025 om 17:42Het antwoord op je vraag “Zegt dit nog steeds niks?” is toch al gegeven?
Jij bent lukraak allerlei tests aan het doen terwijl toch heel duidelijk is aangegeven: een betrouwbare test is pas na zes weken.
Vaginaal vocht geen gevaar is veel te kort door de bocht. Maar ook dat heeft John al aangegeven in zijn post van 28 mei 2025 om 20:14. Het hangt af van allerlei factoren. Doorgaans is het risico wel beperkter. Dat hiv enkel via bloedcontact en sperma wordt overgedragen is niet juist.
ReagerenSvn6 juni 2025 om 17:45Er is zo veel verwarring over wanneer te testen. Even Google-en en je komt 10 verschillende dingen tegen.
In de kliniek zeiden ze weer na 3 maanden kan je echt voor 100 procent uitsluiten.
Op verschillende betrouwbare website van de overheid staat dat een test na 28 dagen als 99 procent betrouwbaar kan worden gezien.
Vandaar dat ik het nogmaals vraag. 😔
ReagerenAnoniem6 juni 2025 om 18:31Hoe meer je blijft zoeken via Google, des te onduidelijker wordt het.
In landen buiten Nederland wordt ook veelal 28 dagen als norm aangehouden. Toegegeven dat een zeer groot deel van de infecties dan al wordt afgevangen, maar het is toch wat een de vroege kant.
Drie maanden is een oude richtlijn toen de tests nog niet zo geavanceerd en nauwkeurig waren als ze nu zijn. Zes weken is zes weken. Houd je daar aan en het voorkomt een hoop onzekerheid en spanning.
Wat wel een feit is: indien iemand een hiv infectie oploopt, dan krijgt een zeer groot deel van de mensen een conversiegriep. Dat is een ernstige griep met hoge koorts. Je bent dat echt wel ziek, dus niet een beetje keelpijn of wat hoesten. Je moet het zo zien: dat virus komt in je lichaam, en je lichaam gaat het dan bestrijden. Dat kost enorm veel energie. Meestal merken mensen wel dat er iets aan de hand is. Echter… spanning en angst en onzekerheid kunnen iemand ook flink vermoeid maken met allerlei lichamelijke klachten als gevolg.
Daarom: test na zes weken en zet er dan een streep onder.
ReagerenSvn6 juni 2025 om 18:43Dankjewel. 🙏
Ik leef inderdaad in veel angst, hierdoor veel roken weinig eten (en veel huilen) dat maakt je ook goed ziek.
Reageren