Ik (man) heb een week of 4 geleden onveilige anale seks gehad net een andere man.
Hij heeft mij gepijpt daarna heb ik als top seks gehad met hem en ben ook in zijn kont klaargekomen.
Een paar dagen na de seks kreeg ik wat klachten en ben ik positief getest op gonnoroe, hiervoor ben ik ook behandeld.
Ongeveer 5 dagen na de seks heb ik verschillende dingen gelezen over hiv en begon me toen zorgen te maken.
Heb in diezelfde week daarna verhoging gehad (37,9 graden).
Ook diaree, hier had ik de voor de seks ook al last van en heb hier wel vaker last van.
Verder is er bijna geen eetlust en af en toe braken.
Ik zit me er best druk over te maken en vraag me af of er een grote kans op hiv is.
Ps, Ik zit momenteel ook in een relatie breuk waar ik veel verdriet en stress van heb.
Nog een kleine toevoeging,
Ik heb in de weken hiervoor 2 keer onveillig oraal contact gehad.
De anale seks was voor het eerst.
Verder geen uitslag op de huid. Wel een kleine malaise gehad dit is nu een week of 3 zo
Anale seks zonder condoom is een hoog risico op hiv. Voor de bottom veel hoger risico dan voor de top. Als dit je levensstijl is (of wordt), overweeg dan condooms of prep.
Gonorroe is erg gemakkelijk overdraagbaar, en dat bleek dus ook wel, want daarop testte je positief.
De klachten die je beschrijft hebben niks te maken met hiv. 80-90% van de mensen die hiv krijgen, krijgen 2 a 3 weken daarna een conversiegriep, dat is een hele heftige griep waar je echt heel ziek van bent. Dat heeft niks te maken met beetje verhoging ofzo.
Advies: doe zes weken na het contact een hiv test (bloed uit elleboogplooi laten afnemen) en laat syfilis meetesten. Syfilis is een akelige ziekte die je vaak niet goed merkt. Syfilis komt bij MSM relatief vaak voor. Tot dat moment zou ik mezelf niet gek maken. Ja, er is een risico op hiv, maar als top is dat weer beduidend kleiner.
Oke dat is fijn om te horen, is de kans op syfilis wel groot of ook niet?
Het was trouwens een eenmalig iets ik ben zelf hetero en wil dit ook niet meer
Daar is weinig over te zeggen. Het is een bacterie die gemakkelijk overdraagbaar is. Als de ander een zweer heeft en jij raakt die aan met je eikel of penis (of mond, anus, slijmvlies), dan is de overdracht wel heel reeel.
Ik schreef het niet vanwege een hoog risico, maar hierom: (1) het is bekend bij MSM dat syfilis best wel veel voorkomt. Van alle nieuwe syfilis gevallen in Nederland was in 2023 maar liefst 93% bij MSM.
en (2) jij beschrijft een bottom man die zich zonder condoom laat neuken, nou ken ik die persoon natuurlijk niet, maar het is iemand die ook al gonorroe heeft, dus blijkbaar iemand die het mogelijk niet zo nauw neemt allemaal.
(3) Daarbij komt: syfilis is echt een akelige ziekte. Hij is heel goed behandelbaar, maar het is een ziekte die je niet wilt missen omdat je er nauwelijks iets van merkt tot het eigenlijk te laat is. In het begin krijg je een zweer die je soms helemaal niet opmerkt, daarna gaat het weg en merk je niks meer. Soms krijg je roseolen (rode vlekjes) maar ook die zijn soms weinig aanwezig zodat je ze over het hoofd ziet. Dan merk je lange tijd helemaal niks, tot je zenuwstelsel aangetast raakt. Dan ben je eigenlijk te laat. Laat je toch bloed prikken voor hiv, neem syfilis dan meteen mee.
En denk na over hoe je je eigen gezondheid in de toekomst kan waarborgen bij wat je doet.
Of het wel of niet eenmalig was, dat is minder interessant. Ik bedoel, iemand kan eenmalig iets doen en een ziekte oplopen. Ook zijn er mensen die elke dag een ander hebben, en nooit "iets" oplopen. Een soort loterij, je hebt nooit prijs tot je ineens prijs hebt. Hiv en soa doen ook niet aan kansberekening.
Ik heb contact gezocht met de persoon, hij had geen klachten zowel voor als na de seks. Hij zegt dat hij ook gebruik maakt van prep. Ik heb daar weinig verstand van maar heb gelezen dat er dan een kleine kans is.
Heb sinds dit alles enorm veel stress zou het kunnen zijn dat daardoor de klachten zijn?
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
"Ik heb contact gezocht met de persoon, hij had geen klachten zowel voor als na de seks." dat zegt natuurlijk niks. Je hebt dus wel een soa gekregen.. Vooral niet verwachten dat alle mannen in die kringen de waarheid vertellen.
Laat je in ieder geval bij 6 weken testen.
En stress/angst kan natuurlijk ook klachten geven
Word er veel getest op hiv en vallen er dan ook veel testen postief uit?
En hoe zit dat bij syfilis
Vanwaar deze algemene vraag?
Ja, er wordt veel getest op hiv en ook wel op syfilis. En uiteraard zijn er ook positieve testen. Dat zijn er echter niet veel.
RIVM publiceert hier gegevens over:
Syfilis
Er waren in 2023 meer syfilis-diagnoses (1.693) dan in 2022 (1.574).
Hiv
In 2023 kregen 141 personen een hiv-diagnose, iets minder dan in 2022 (144). Van die 141 diagnoses waren er 122 bij MSM.
Oke dus de kans op een positieve hiv of syfilis test is zeer klein dan?
Worden er vaak meerdere soa’s gevonden bij gonoroe en kan ik meerdere soa’s opgelopen hebben met 1 keer seks?
Meerdere soa's tegelijk komen wel vaker voor.
Als je al een andere soa hebt ben je zoiezo bevattelijker voor hiv of een andere soa.
Neem je verantwoordelijkheid en laat gewoon bloedprikken op hiv en syffilis zoals al vaak is gezegt. Je kunt niet iemand op zijn woord geloven, en zeker niet iemand die al gonorroe heeft en zich zomaar laat nemen zonder condoom om het maar grof te zeggen.
Steek aub niet je kop in het zand en laat je testen. Je zegt dat je meer van de vrouwen bent. Dit is dus juist het probleem hoe vrouwen vaak besmet worden.