- –13 december 2024 om 09:43
Hallo
Hoe diep moet een wondje zijn voordat HIV de bloedbaan kan bereiken?
Aan hoeveel mm/cm moet ik dan denken? En aan hoeveel bloed moet ik dan denken? Druppels bloed?
Een velletje van de duim waarbij je de vingerafdruk nog ziet is dan niet diep genoeg?
Even voor de dubbel check; ik ben mezelf een beetje gek aan het maken en als ik google staat er op de ene site
Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt. En op de andere site het virus kan je lichaam binnendringen via de slijmvliezen van je vagina, penis, anus of mond of via een wondje op je huid. Dus dit gaat dan over een klein? wondje.5 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 december 2024 om 12:56Hier kun je alles vinden over hoe je HIV kunt krijgen.
Reageren
https://aidsfonds.nl/over-hiv-aids/hoe-krijg-je-hiv
Als je denkt HIV opgelopen te kunnen hebben, dan moet je een test doen. Dat is de enige manier om zekerheid te krijgen–13 december 2024 om 13:59Begrijp ik alleen dat is nog even wachten vandaar dat ik het hier vraag.
Reageren
Je kan hier dus niet verder op ingaan? Bij andere vragen over dit onderwerp word namelijk wel duidelijk antwoord gegeven?John (moderator)
13 december 2024 om 14:06Je stelt vragen die ik niet kan beantwoorden
Reageren
“Aan hoeveel mm/cm moet ik dan denken? En aan hoeveel bloed moet ik dan denken? Druppels bloed?” Ik zou dat echt niet weten.
Een velletje van de duim is geen bloedende wond.
En via de slijmvliezen van je vagina, penis, anus of mond kan dus ook
Maar via een wondje op de huid niet, tenzij het een bloedende wond is en je met vers bloed, sperma, voorvocht of vaginaal vocht in aanraking komt. ( aanraking met de bloedende wond dus)Anoniem13 december 2024 om 14:15Op dit soort theoretische vragen is door niemand een zinnig antwoord te geven.
Als je een concreet risico denkt te hebben gelopen, dan zou je kunnen beschrijven wat er is gebeurd. Op basis daarvan kan wel iets gezegd worden op de vraag of het nou een groot risico is geweest of eerder klein of geen risico.
Feit blijft dat alleen een hiv test uitsluitsel kan geven. Die kan je doen na zes weken.
Reageren–13 december 2024 om 14:21Oké, dan kan ik me dus hier aan vasthouden:
Reageren
Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt?
Omdat op de site van het RIVM dus staat via een ‘wondje’
Ben niet in contact geweest met de wond zelf alleen via een bloedspat die ook nog vermengd was met lidocaïne.
Maar dan kan ik het loslaten.
Dank voor je tijd.