Zoeken Vraag het forum

hiv bloedbaan

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Hallo
    Hoe diep moet een wondje zijn voordat HIV de bloedbaan kan bereiken?
    Aan hoeveel mm/cm moet ik dan denken? En aan hoeveel bloed moet ik dan denken? Druppels bloed?
    Een velletje van de duim waarbij je de vingerafdruk nog ziet is dan niet diep genoeg?
    Even voor de dubbel check; ik ben mezelf een beetje gek aan het maken en als ik google staat er op de ene site
    Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt. En op de andere site het virus kan je lichaam binnendringen via de slijmvliezen van je vagina, penis, anus of mond of via een wondje op je huid. Dus dit gaat dan over een klein? wondje.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Hier kun je alles vinden over hoe je HIV kunt krijgen.
    https://aidsfonds.nl/over-hiv-aids/hoe-krijg-je-hiv
    Als je denkt HIV opgelopen te kunnen hebben, dan moet je een test doen. Dat is de enige manier om zekerheid te krijgen

Reageren

Begrijp ik alleen dat is nog even wachten vandaar dat ik het hier vraag.
    Je kan hier dus niet verder op ingaan? Bij andere vragen over dit onderwerp word namelijk wel duidelijk antwoord gegeven?

Reageren
    John (moderator)

Je stelt vragen die ik niet kan beantwoorden
    “Aan hoeveel mm/cm moet ik dan denken? En aan hoeveel bloed moet ik dan denken? Druppels bloed?” Ik zou dat echt niet weten.
    Een velletje van de duim is geen bloedende wond.
    En via de slijmvliezen van je vagina, penis, anus of mond kan dus ook
    Maar via een wondje op de huid niet, tenzij het een bloedende wond is en je met vers bloed, sperma, voorvocht of vaginaal vocht in aanraking komt. ( aanraking met de bloedende wond dus)

Reageren
    Anoniem

Op dit soort theoretische vragen is door niemand een zinnig antwoord te geven.

Als je een concreet risico denkt te hebben gelopen, dan zou je kunnen beschrijven wat er is gebeurd. Op basis daarvan kan wel iets gezegd worden op de vraag of het nou een groot risico is geweest of eerder klein of geen risico.

Feit blijft dat alleen een hiv test uitsluitsel kan geven. Die kan je doen na zes weken.

Reageren

Oké, dan kan ik me dus hier aan vasthouden:
    Wil hiv een kans maken, dan moet er contact zijn tussen twee verse, flinke, open wonden waar bloed uitstroomt?
    Omdat op de site van het RIVM dus staat via een ‘wondje’
    Ben niet in contact geweest met de wond zelf alleen via een bloedspat die ook nog vermengd was met lidocaïne.
    Maar dan kan ik het loslaten.
    Dank voor je tijd.

Reageren
Reageer op: hiv bloedbaan
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.