- Pierre7 oktober 2025 om 20:33
Van de GGZ krijg ik al wat jaren 250 mg sertraline / Zoloft per dag. Nu lees ik dat de max dosis ligt bij 250 mg per dag. Mijn vraag is nu of het vaker voorkomt dat er dagdosis van 250 mg of meer per dag wordt voorgeschreven. Wat jaren geleden door de psychiater van plaatselijke GGZ dagdosis verhoogt van 200 mg naar 250 mg.
3 reactiesReagerenPierre7 oktober 2025 om 20:36Correctie:
Ik wilde vragen of dat de maximale dagdosis van 200 mg niet overschreden mag worden of dat het vaker voorkomt dat 250 mg Sertraline of meer wordt voorgeschreven.
Reageren
Peter (huisarts)
8 oktober 2025 om 13:25Doseren van Sertraline kan gebeuren op basis van controle van het bloed (bepalen van de bloedspiegel van de Sertraline). Dus de 200 mg is een richtlijn. Ieder mens breekt geneesmiddelen weer anders af, zeker ook als er andere medicijnen worden ingenomen.
Reageren
En ja dus: het komt vaker voor dat (mn door psychiaters) standaard doseringen zo kunnen worden overschreden!Maarten8 oktober 2025 om 18:56Als je last krijgt van de bloeddruk-verhogende bijwerkingen kan je ook een combinatie met TCA Clomipramine nemen. TCA’s hebben wel weer andere bijwerkingen die je moet overwegen (bijvoorbeeld libidoverlagend). Clomipramine is ongeveer even sterk als Sertraline.
Reageren