- Anoniem1 januari 2016 om 10:48
Na een aantal maanden van angstklachten/spanningen begon ik 5 weken terug last te krijgen van diarree. Ook na het eten continu last van borrelende darmen/maag.
Toch maar weer besloten naar de dokter te gaan en bloed te laten prikken.
Uitslag verhoogd CK (300), en verhoogde lever waarde ALAT (95). Wederom schoot ik helemaal in de stress omdat ik dacht een leverziekte te hebben. Mijn dokter vond t allemaal wel meevallen daar verder alle bloed en leverwaarden ASAT/GAMMA etc. in orde waren. Volgens hem kwam de verhoging waarschijnlijk doordat ik de voorgaande 2 dagen krachttraining op de sportschool heb gedaan. Je moet je niet druk maken, komt allemaal goed was het antwoord.
Ook diarree kon iedereen wel eens hebben. Dit bleef echter aanhouden en uiteindelijk heb ik besloten om een probiotica te proberen. (schijnt de darmwerking te bevorderen)
Uiteindelijk is de diarree na een aantal dagen probiotica gestopt.
Ik bleef wel last houden van winderigheid, opboeren etc. en na 2 weken begon ik opeens last te krijgen van pijn in mn bovenbuik (steken,zeurende pijn)
Deze pijnen verspringen naar mn onderbuik hen zijn wisselende pijnen die niet op 1 plek blijven zitten. Dit duurt nu ongeveer 1 week. Ik word er echt paranoide van.
Ook straalt het af en toe uit naar mn maag,ribben,zij,rug.
Wederom naar de dokter, en nu wordt er een prikkelbare dikke darm geconstateerd.
Uiteindelijk mebeverine gekregen. 4 wkn 2x per dag nemen. Dit lijkt de pijn wat te remmen, maar na 3 dagen merk ik niet echt veel verschil.Heeft iemand ervaring met PDS ? Ik word er doodsbang van. De pijnen vind ik af en toe niet om uit te houden. Schijnt normaal te zijn.
Groetjes!
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
1 januari 2016 om 11:48Stress, spanningen en angst kunnen zeker invloed hebben op je spijsvertering.
Reageren
Maar omdat de klachten ook passen bij een bacteriële infectie, zou het goed zijn om een ontlastingsonderzoek te laten doen.Anoniem1 januari 2016 om 12:08Hi Tandor,
Bedankt voor uw antwoord.
Is een bacteriele infectie niet in bloedwaarden te zien?
Ikzelf had het vermoeden een tijdje terug dat dit wel eens candida overgroei of iets dergelijks zou kunnen zijn. Maar dit wordt blijkbaar door veel doktoren niet echt serieus genomen. Vandaar ook mijn keuze voor probiotica. Hier heeft mijn lichaam blijkbaar heftig op gereageerd.
Gisteren heb ik voor de eerste keer sinds 3 maanden een paar glazen wijn gedronken (ivm angstklachten voor leveraandoening). En nu zijn mn pijnklachten drastisch verminderd! Zou dit ook in verband kunnen staan met een bacteriele infectie. Volgens mij wordt candida etc. gevoed door suikers of niet?Ik hoor graag van je.
ReagerenJohn (moderator)
1 januari 2016 om 12:58Een darminfectie is niet altijd in bloedwaarden te zien. De klachten zijn eigenlijk te fors voor een candida overgroei. Maar onmogelijk is het niet. Candida wordt inderdaad gevoed door suikers.
ReagerenAnoniem2 januari 2016 om 06:52Een histaminegevoeligheid kan de pds verergeren, naast stress natuurlijk. Daarbij spelen ook voedingsmiddelen die de histamine kunnen vrijmaken. Angstklachten kunnen ook worden verergerd door biogene aminen. Beste is om dit voor jezelf uit te zoeken. Kan sowieso geen kwaad om wat rekening te houden met je voeding. Zelf liep ik met hevige angsten en ernstige candida en ging dit over door mijn voeding aan te passen plus wat voedingssupplementen. Bij stress verbruikt je lichaam ook wat meer voedingsstoffen dus kan het handig zijn om bijv wat vitamine B te gebruiken.
ReagerenAnoniem2 januari 2016 om 06:57Veel mensen hebben trouwens een magnesiumtekort en magnesium is belangrijk voor je darmen.
ReagerenAnoniem2 januari 2016 om 07:24Hier wat info over het verband tussen serotonine en pds.
Reageren
http://www.optimalegezondheid.com/abnormale-serotonine-levels-pds/