- Bakkus18 juli 2025 om 18:01
Inmiddels ben ik vijf jaar ziek en zit ik vier jaar officieel ziek thuis. Mijn ontstekingswaarden schommelen de laatste jaren tussen 80 en 97 qua bezinking. De laatste meting was de bezinking 97 en crp 69. Ook is mijn ANA positief en schommelen sommige waarden net onder de norm of tegen de bovengrens. Er zijn diagnoses gesteld maar mijn gevoel zegt mij dat deze mogelijk niet kloppen. Ik ben een vrouw van 48 en heb ook aanhoudende menstruatieklachten, hevige pijn in de onderrug, POTS, allergieën die komen en gaan, o.a. koude urticaria, en ontstekingen die komen en gaan, bijv. oorontstekingen, keelontstekingen, etc. Begin 2020 ben ik zonder aanpasding dieet of beweging in drie maanden tijd 30 kilo aangekomen. Ik ben niet eerder zo fors geweest. De artsen blijven de klachten onder het overgewicht scharen maar hebben geen verklaring voor het overgewicht noch een oplossing. De diëtist geeft aan dat ik keurig eet. Meer bewegen is i.v.m. inspanningsintolerantie vrij lastig. Ik loop tegen een muur op en wordt van de ene arts naar de andere gestuurd maar verder dan hoge ontstekingswaarden en afvallen komen ze niet. Waar kan ik een second opinion aanvragen? Iemand enig idee?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 juli 2025 om 18:23En second opinion aanvragen zou in principe bij de huisarts. En dan naar een internist in een academisch ziekenhuis.
Maar ook via onderstaande link kun je een onafhankelijke second opinion aanvragen
Reageren
https://www.dokter.nl/second-opinion-aanvragen/Bakkus18 juli 2025 om 18:53Bedankt voor de reactie. Ik loop via een multidisciplinair traject bij een internist en dat is, samen met de huisarts, bij wie ik telkens moet leuren om vervolgstappen. De huidige hoofddiagnose is overigens post-covid.
ReagerenJohn (moderator)
18 juli 2025 om 19:12Dus eigenlijk heb je dan wel een diagnose. Twijfel je daaraan?
ReagerenBakkus18 juli 2025 om 21:33Klopt, ik twijfel omdat ik vanuit één arts te horen krijg dat hoge ontstekingswaarden geen symptoom van post-covid is en vanuit de ander dat elke klacht door het overgewicht komt. Hoewel het gros aan klachten al aanwezig was voor het overgewicht en het overgewicht i.m.o. ook een symptoom/klacht is. Mijn gezondheid kwakkelt al 10 jaar maar is sinds 5 jaar extreem en sinds 4 jaar extremer.
ReagerenJohn (moderator)
18 juli 2025 om 21:49Je kunt voor een second opinion gaan.
Reageren
OP de website van het RIVM kun je ook nog onderzoeksmogelijkheden vinden
https://www.rivm.nl/corona/postcovidBakkus19 juli 2025 om 08:47Bedankt.
Reageren