Zoeken Vraag het forum

allergie bij insektenbeet

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • kasia

ik krijg ook reuze bulten door een muggenbeet en mijn arm spier reageert daar op en op mijn been hetzelfde alleen die doet weer anders pijn

Overgevoelig

Afgelopen maandag gestoken door een kleine insect. Geen idee wat voor een insect. Ik voelde iets zitten net boven mijn knie holte. Sloeg het eraf en kort daarna begon het te jeuken. Eerst een kleine witte zwelling zichtbaar. Naarmate de dag vorderde werd de plek alleen maar groter en roder. De kleine witte plek had na 10 uur een omvang van 20 cm en de huid was twee keer zo dik en hard. Ik kon amper meer lopen. Zo gespannen en dik was de huid. Gloeide ook helemaal. De volgende morgen veel pijn bij het opstaan. Stijf en de plek had zich uitgebreid naar mijn knieholte en kuit. Contact opgenomen met de huisarts. Kon gelijk komen. Het verbaasde haar hoe groot de omvang was. Heeft het zelfs afgetekend met een stift. Zij vertelde dat door de zwaarte kracht de plek naar beneden zakt. Moest het wel in de gaten houden. Mocht mijn kuit helemaal dik worden dan kon het ook nog trombose zijn. Maar voor alsnog zou het met de steek te maken hebben. Kreeg medicijnen voorgeschreven die ervoor zorgen dat de zwellingen niet zo groot worden en een hormoonzalf voor de jeuk. Deze kan ik continu op herhaal recept bestellen. Makkelijk om ook bij je te hebben als je op vakantie gaat. Kon ook nog pretnison krijgen maar daar wilde ik nog niet aan beginnen. Eerst maar eens wachten hoe het er over een week uitziet. Mijn advies …vraag medicijnen aan en zalf bij de huisarts. Zodat je ze gelijk kunt innemen na een beet. Dit voorkomt veel pijn en zwelling. Is niets anders tegen te doen. Succes. Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Reageren
    Belinda

Beste lezers,

Jaren lang elke x na een steek van een daas/steekvlieg had ik last van een schijf die steeds groer, roder en warmer werd en een gevoel van flauw te gaan vallen en extreem moe. Alleen een antibiotica hielp en dan had ik alsnog een week last. Uiteindelijk heb ik het apparaat, bite away besteld en ik kan melden dat dit voor mij een geweldig apparaat is. Na de steek heb ik om de 2 uuur de schijf op 3 plaatsen behandeld, na 3 dagen was de steek bijna weg en heb me niet beroerd gevoeld!

Reageren
    Vaira

Ik word gebeten en gestoken door zon beetje alle insecten  huisvlieg / spin noem het maar op  en van bijna alle beestjes ook mieren  krijg ik n behoorlijke reaktie . De wondjes krijgen vaak een zwarte kern  en mn ledenmaten waar het insect zn “tanden” in gezet heeft zwelt enorm op . Vervolgens loopt er na een paar dagen een stroperige vloeistof uit de kunst is om dan niet te gaan krabben want dan begint de zwelling weer opnieuw.  Gelukkig heb ik iets gevonden wat mij helpt als ik binnen het half uur een reactine tabletje neem  heb ik nauwelijks tot geen verschijnselen . Mijn huisarts zegt dat iedereen zelf moet uitvogelen wat er het beste helpt omdat dat helaas niet voor iedereen hetzelfde is..  de eerste x dat ik cetrizine nam ben ik dat hele seizoen door geen insect meer aangeraakt  , helaas heb ik dat’ geluk ‘nooit meer gehad.

Als ik wel n reaktie heb  helpt alleen koelen tegen de jeuk en pijn ik zit dan met natte lap om het wondje of ik houd het n tijdje onder de kraan  en zit de tijd uit  meestal zon 3 tot 4 dagen  ik heb nog geen zalf gevonden die dan nog helpt.

Reageren
    Vaira

Ik vergeet daar nog bij te vertellen dat de ergste reakties ontstaan bij hele kleine zwarte mini vliegjes  zandvlooien fruitvliegjes  en inderdaad vaak als ik even niet oplet en in het gras sta .

Reageren
    John (moderator)

Je zou de huisarts om fexofenadine kunnen vragen. dat is een antiallergiemiddel. Je begint dit dagelijks in te nemen als het insecten seizoen vol van start gaat totdat het ver over is.

Reageren
    Marlou

Het lijkt op een beet van een daas. Na een beet ontstaat er een rode verharde ronde schijf, die wel 15cm doorsnee kan bereiken. Dit is vrij normaal. Koelen met een icepack geeft verlichting. Na een dag of twee/drie wordt de schijf minder hard en pijnlijk om daarna heel geleidelijk minser te worden en uiteindelijk te verdwijnen.

Reageren
    sofie80

Ook ik heb al een jaar of 12 last van ernstige allergische reacties op insectenbeten . In België is dit veronderstel ik van een daas ofzo , zelf weet ik het niet wat het is . zeker zijn het geen wespen , dat is een andere soort allergie. In België krijg ik de allergie ( grote rode zwellingen thv de plek ) meestal onder controle met antihistamine. Maar van het ogenblik we ergens op reis gaan heb ik het serieus te pakken . In Spanje was dit vooral toen we s avonds aan strand zaten , maar ook overdag door een andere soort insect ( tijgermug) en daar helpt mijn antihistamine niet meer .. 15 beten onder controle krijgen.. na de start met 4 pilletjes antihistamine per dag , had ik al snel door dat dit niet meer onder controle te houden was, toen direct begonnen met de 2 de noodoplossing namelijk cortisonepillen . dan krijg ik het met mondjes maat onder controle . Op een jaar was het zo erg dat ik in Spanje naar de spoedgevallen moest om een cortisonespuit te krijgen. Wil ik maar zeggen dat het niet altijd zomaar verdwijnt .. Dit jaar naar Italië en daar werd ik dan geplaagd door de tijgermug .. weer hetzelfde ritueel , constant insmeren met deet,  lange broeken aan , ventilators bij mij om de muggen weg te jagen .. echt alles al geprobeerd.. om er moedeloos van te worden.. ben blij om hier wat tips te lezen over vit b slikken . ik vroeg mij wel af of die pen nog zin heeft als de beet zelf al een half uur vroeger was? Ik weet nooit dat ik gebeten ben tot de roodheid en jeuk begint…

Reageren
    Moos

Door rode mier al 2 x gestoken jeuk en pijn en grote rode plek op onderbeen
    Zijn gemene beten

Reageren
Reageer op: allergie bij insektenbeet
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.