- Anoniem18 april 2016 om 20:05
Ik heb een vraag over vruchtbaarheid en menstruatie. Sinds mijn 12e ben ik ongesteld geworden. Het waren over het algemeen vrij lange menstruaties (2 a 3 weken) en had er veel last (lichamelijke klachten) van. Toen ik 13 was, ben ik hiermee naar de HA gegaan. Deze heeft een pil voorgeschreven en deze heb ik dan ook geslikt. Ondanks dat ik de pil slikte, bleef ik menstrueren: de pil was niet sterk genoeg. Er zijn hier door de jaren heen diverse pillen en prikken, staafjes etc. uitgeprobeerd, ook voor langere periode (+ 6mnd), maar niets hielp: ik bleef heftig ongesteld. Iedere half uur moest ik mijn maandverband verwisselen en ik werd er op een gegeven moment gewoon echt ziek van. Op mijn 16e ben ik gestopt met alle pillen, om mijn hormonale huishouding zijn gang te laten gaan en tot rust te laten komen. Dit is toen 3 mnd goed gegaan, en daarna begon het drama weer. Ik werd letterlijk maanden!!! of zelfs een jaar lang ongesteld, met 1 of 2 dagen een stop, of juist maanden niet ongesteld. Ik heb onderzoeken gehad in 2 verschillende ziekenhuizen (universitaire en plaatselijk), maar er kon geen oorzaak gevonden worden. Wel zeiden ze dat ik geen eisprong had. Ze zeiden dat ik na het puberen wel weer een normale menstruatie zou krijgen en dat het goed komt. Sinds mijn 16e slik of spuit ik geen pillen meer en doe ik er niets aan. De menstruatie heeft pieken en dalen. Momenteel ben ik bijna 21 en 4 weken geleden voor het eerst weer ongesteld geweest sinds juli 2015. Ik meet iedere dag mijn ovulatie, maar deze is tot op heden negatief.
Nu komt de vraag… Wat moet ik hiermee doen? Ik word gek van al die ongeregeldheden, heb vreselijke stemmingswisselingen, heb soms echte klachten die je bij een menstruatie ook zou hebben, nl buikpijn, hoofdpijn, rugpijn etc. maar er is geen ovulatie en menstruatie! Who can help me? Of stel ik me nu aan en gebeurd dit vaker en moet ik het maar op zijn beloop laten? Alvast hartelijk dank!
Adviezen van: ga naar de HA of naar de gyneacoloog heb ik al gehad en ben ik al naar toe geweest. Maar er is geen oplossing en verklaring…
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 april 2016 om 20:30Is er bloedonderzoek naar je hormonen gedaan?
Reageren
Is er ook al eens gekeken of je een teveel aan prolactine hebt?Anoniem18 april 2016 om 20:41Ja, er is al heel vaak bloedonderzoek gedaan en uitstrijkjes, (inwendige) echo’s, etc. Nooit iets uitgekomen helaas. Ben ten einde raad. Mijn man en ik willen ook graag een kindje, maar dat gaat natuurlijk op deze manier niet.
ReagerenJohn (moderator)
18 april 2016 om 20:54Heel vervelend….
Bij ongeveer 3% van de vrouwen met een cyclusstoornis, wordt geen oorzaak gevonden. Dan kan er sprake zijn van primaire infertiliteit (onvruchtbaarheid).
Maar dan moeten wel eerst alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten.Lees meer op:
Reageren
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/als-zwanger-worden-niet-lukt/Anoniem18 april 2016 om 21:16Jammer 🙁 🙁
Ik had zo gehoopt op een verduidelijkend antwoord.. Ik ben nog superjong en loop al zo lang met dit probleem. Kunnen ze misschien in België andere opties vinden denk je?
ReagerenJohn (moderator)
18 april 2016 om 23:10Het is zeer moeilijk om er iets over te zeggen, omdat ik niet weet wat er tot nu tot wel of niet is onderzocht. M.a.w. of alle mogelijke en bekende oorzaken zijn onderzocht. Als dat wel zo is, dan zal ook in het buitenland geen andere vaststelling gedaan kunnen worden.
Reageren
Dat wil niet zeggen dat je het niet zou moeten proberen. Als je naar België zou willen gaan, dan zou wellicht het Universitair Ziekenhuis in Leuven een mogelijkheid kunnen zijn.