- Noralie14 augustus 2012 om 06:51
Hallo,
Ik heb sinds vrijdag last van tussentijdse bloedingen. Het is maar heel weinig, ik zie het alleen bij het afvegen. Gisteren heb ik niks gezien, maar vanochtend was het er weer. Het is begonnen op dag 17 van de cyclus, nu zit ik op dag 21. Ik slik geen pil, heb geen spiraaltje en ben niet zwanger. Is dit een een reden om naar de huisarts te gaan, of zal ik het nog even aankijken.
2 reactiesReagerenNoralie21 augustus 2012 om 10:28Niemand??
Ikheb er na die daggeen last van gehad, alleen nu twee dagen eerder dan normaal begin menstruatie, maar na 3 dagen is het nog steeds niet goed op gang.
ReagerenQuote21 augustus 2012 om 15:39Bij ruim de helft van de vrouwen wordt geen oorzaak gevonden voor tussentijds bloedverlies.
Tussentijds bloedverlies op vaste dagen wordt meestal veroorzaakt door schommelingen in de hoeveelheid hormonen in uw bloed. Waarschijnlijk werken de hormonen oestrogeen en progestageen dan minder regelmatig. Dit kan geen kwaad en gaat vaak vanzelf over.
Tussentijds bloedverlies op wisselende dagen (bijv. na het vrijen) kan worden veroorzaakt door
de bijwerking van medicijnen: bijvoorbeeld medicijnen zoals ‘de pil’ waarin oestrogeen of progestageen zit. Vooral bij rokers kan ‘de pil’ tussentijds bloedverlies geven. Ook corticosteroïde-injecties of -tabletten (prednison) geven soms tussentijds bloedverlies.
een spiraaltje: dit kan vooral in de eerste maanden tussentijds bloedverlies geven.
een ontsteking van de baarmoedermond (bijvoorbeeld door een chlamydia-infectie)Soms heeft tussentijds bloedverlies een andere oorzaak zoals:
een afwijking aan de baarmoedermond; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); of afwijkende cellen die op een voorstadium van baarmoederhalskanker kunnen wijzen. Die cellen kunnen met een uitstrijkje van de baarmoedermond worden onderzocht.
een afwijking in de baarmoederholte; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); deze kan op een echo worden herkend en is meestal goedaardig. Zelden is de afwijking van het slijmvlies kwaadaardig.Lees verder/Bron:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU8d.htm