- Melrose14 september 2026 om 15:59
Begin 2023 heb ik een Mirena laten plaatsen, waar initieel alles perfect mee leek te gaan (plaatsing was oke, geen bijwerkingen, geen ongesteldheid meer). Na een maand of 6 kreeg ik last van linkszijdige kramp (met twee vingers aan te wijzen vlak boven de lies en bijna tegen het heupbot aan) met name optredend na seks of zelfs na orgasme zonder penetratie. Soms werd dit ook gevolgd door 1-2 dagen spotting. Na een jaar is de Mirena verwijderd op advies van de gynaecoloog, met het vermoeden dat een pootje van de Mirena tegen de wand aan zou zitten en de klachten zou veroorzaken bij samentrekken van de baarmoeder. Verwijderen van de Mirena was extreem pijnlijk op diezelfde plek links en na twee pogingen (zowel huisarts als gynaecoloog heeft geprobeerd em eruit te trekken) is besloten de Mirena onder sedatie te verwijderen. Na het verwijderen heb ik in eerste instantie een jaar Implanon NXT gehad, waarmee ik een korte cyclus had van 8-10 dagen en nog steeds de linkszijdige krampen bij ongesteldheid. Na een jaar is het Implanon op advies van de gynaecoloog verwijderd, en ben ik overgestapt op de Cerazette minipil. Het patroon bleef hierbij echter hetzelfde: elke 8-10 dagen ongesteld en daarbij vaak linkszijdige kramp. Na 6 maanden Cerazette heb ik nu sinds 7 weken weer opnieuw een Mirena op advies van de gynaecoloog. De plaatsing van deze Mirena was wederom extreem pijnlijk alleen aan de linkerkant. Sinds het plaatsen van de Mirena ben ik niet meer ongesteld geworden, maar heb ik wel wederom na een orgasme sterke krampen linkszijdig gevolgd door spotting. Wat denken jullie? Er zijn de afgelopen jaren meerdere uitstrijkjes, SOA testen en echo’s gedaan, allemaal goed. Ook heb ik een jaar geleden een hysteroscopie en een MRI gehad, waarop niks geks te doen was. Ik ben benieuwd wat jullie denken!