Zoeken Vraag het forum

Doxycycline en zonlicht

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Wouter

Beste dokter.nl

Ik ga over 3 dagen op examenreis richting Spanje, maar ik zit nu (door mezelf slecht gepland) op een doxycycline kuur van 100 mg per dag. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen, gewoon goed insmeren, of gezien de redelijk lage halfwaardetijd voor die ene week stoppen.

Bvd,

Wouter

6 reacties
    Reageren
    Emma

Ik ken deze antibiotica niet maar weet wel dat wanneer je eenmaal begonnen bent met een antibioticakuur, die af moet maken. (Tenzij je last krijgt van nare bijwerkingen)…

Ik kan je helaas niet helpen. Misschien de assistente van je huisarts of de arts die het heeft voorgeschreven even bellen om info?

Fijne vakantie!

Reageren
    John (moderator)

Wouter,
    Stoppen is geen optie. Tenzij je de kuur na de week helemaal opnieuw wil doen.

Gewoon goed smeren (hoge factor)is denk ik voldoende.

Reageren
    Wouter

Aangezien een week geleden er ook een vraag over doxycycline en zon was:

Van mijn huisarts kan ik gewoon een week stoppen, en daarna weer verder gaan. Hoog insmeren kan wel, maar mij werd aangeraden om gewoon te stoppen vanwege de fototoxiteit.

Reageren
    Lana

Vergeet je lippen ook niet in te smeren anders loop je een grote kans op een koortslip!

Reageren
    John (moderator)

Beetje vreemde opmerking van de huisarts.
    Doxycycline is normaliter een zevendaagse of tiendaagse kuur waarbij er op de eerste dag 2 tegelijk moeten worden ingenomen.

Uit de bijsluiter:
    De eerste kuurdag begint u meestal met een dubbele dosis, zodat er snel een hoge concentratie doxycycline in het bloed aanwezig is. Houd er rekening mee dat u de kuur niet mag onderbreken en geheel moet afmaken. Ook al zijn de infectieverschijnselen al vóór afloop van de kuur verdwenen; dit betekent nog niet dat alle bacteriën zijn verdwenen.

Reageren
    Jeanne

Bij het gebruik van doxyciline is het afgeraden in de zon te gebruiken. Dit komt namelijk doordat doxycicline de huid gevoeliger maakt voor UV-stralingen. Je mag dus tijdens en na twee weken niet in de zon verblijven.

Reageren
Reageer op: Doxycycline en zonlicht
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.