- Wouter30 mei 2013 om 14:16
Beste dokter.nl
Ik ga over 3 dagen op examenreis richting Spanje, maar ik zit nu (door mezelf slecht gepland) op een doxycycline kuur van 100 mg per dag. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan doen, gewoon goed insmeren, of gezien de redelijk lage halfwaardetijd voor die ene week stoppen.
Bvd,
Wouter
6 reactiesReagerenEmma30 mei 2013 om 14:32Ik ken deze antibiotica niet maar weet wel dat wanneer je eenmaal begonnen bent met een antibioticakuur, die af moet maken. (Tenzij je last krijgt van nare bijwerkingen)…
Ik kan je helaas niet helpen. Misschien de assistente van je huisarts of de arts die het heeft voorgeschreven even bellen om info?
Fijne vakantie!
ReagerenJohn (moderator)
30 mei 2013 om 16:17Wouter,
Stoppen is geen optie. Tenzij je de kuur na de week helemaal opnieuw wil doen.Gewoon goed smeren (hoge factor)is denk ik voldoende.
ReagerenWouter31 mei 2013 om 16:28Aangezien een week geleden er ook een vraag over doxycycline en zon was:
Van mijn huisarts kan ik gewoon een week stoppen, en daarna weer verder gaan. Hoog insmeren kan wel, maar mij werd aangeraden om gewoon te stoppen vanwege de fototoxiteit.
ReagerenLana31 mei 2013 om 20:21Vergeet je lippen ook niet in te smeren anders loop je een grote kans op een koortslip!
ReagerenJohn (moderator)
31 mei 2013 om 20:27Beetje vreemde opmerking van de huisarts.
Doxycycline is normaliter een zevendaagse of tiendaagse kuur waarbij er op de eerste dag 2 tegelijk moeten worden ingenomen.Uit de bijsluiter:
Reageren
De eerste kuurdag begint u meestal met een dubbele dosis, zodat er snel een hoge concentratie doxycycline in het bloed aanwezig is. Houd er rekening mee dat u de kuur niet mag onderbreken en geheel moet afmaken. Ook al zijn de infectieverschijnselen al vóór afloop van de kuur verdwenen; dit betekent nog niet dat alle bacteriën zijn verdwenen.Jeanne24 maart 2018 om 12:44Bij het gebruik van doxyciline is het afgeraden in de zon te gebruiken. Dit komt namelijk doordat doxycicline de huid gevoeliger maakt voor UV-stralingen. Je mag dus tijdens en na twee weken niet in de zon verblijven.
Reageren